5 why, tehát az 5 miért módszer példával

Olvasási idő 3 perc

Már biztos hallottad párszor az 5 Miért módszert, azaz más néven a 5 why-t. A bejegyzésben kitérünk a technikájára, és arra, hogy hogyan alkalmazd. A lényeg, hogy mindig együtt a csapatoddal, és kis hibák esetén is kezdd el alkalmazni! Legyen meg a tanulási görbe! Különben csak a csapat fogja szétzülleszteni egymást belülről.

Ötször egymás után megkérdezzük, hogy miért mindig az előző válasszal kiegészítve

Leanből ered és az agilis projektmenedzsmentben is használják a retrospektívek, azaz az adott fejlesztési időszak áttekintése végén, amikor visszatekintésre kerül, hogyan alakult a meghatározott időszak. De akár a Startupod esetében is használhatod. Sőt, bárhol az életben.

Az 5 miért technika szerint minden műszaki probléma emberi mulasztásra vezethető vissza. Ezzel a kérdezéstechnika módszerrel a 5 why által feltárható a probléma oka.

Hogyan is legyen az 5 miért módszer megbeszélése?

Mielőtt a három példához ugranánk, fontos tisztázni az alapokat. Legelőször is nagyon fontos, hogy ne vádolja senki egymást! Történt ami történt, és erre jó az 5 miért módszer, hogy az a hiba a jövőben elkerülhető legyen. Lesson learned, tehát tanulunk a leckéből, miután feltárásra került az ok.

Lényeges kiemelni, hogy mindenki jelen legyen a csapatból. Mert ha akár egy feladatkiosztás van, vagy akár egy hiba okának feltárása során valaki nincs jelen, akkor … a hiányzó kapja a feladatot, vagy ő lesz hibás.

Amiért jó az 5 miért megvalósítási módszerHibák 5 miért megvalósítási módszer esetén
A csapat együtt, egy helyen egyszerre van jelen, és tényleg mindenkiHiányzik néhány ember, nincs mindenki jelen
Mindenki nyíltan elismeri a hibákat, legyen akár rendszerhibaSzemrehányásba torkollik a megbeszélés a csapatszellem hiánya végett
Dokumentálásra kerül, és nyomon lesz követve a hiba kijavításának okaHiányzik az irányítás a megbeszélés alatt

Csak szóban zajlik a meeting, nincs egy egyszerű összefoglaló róla

Ha először jelentkezik hiba, akkor még elnézőnek és toleránsnak kell lenni, és megtenni a megfelelő intézkedéseket. Másodszorra már nem léphet fel a hiba, mert az ellenintézkedésnek megfelelőnek kell lennie, ami meg kell hogy akadályozza a hiba újbóli kialakulását!

Nézzünk három 5 miért példát!

A cél annak tisztázása volt, hogy miért nem kerül betartásra a szállítási határidő:

Első példa 

  • Miért nem kerül betartásra a szállítási határidő?

Mert az eladók olyan kötelezettségeket vállalnak, amelyeket nem lehet megtartani, és amelyek nem egyeztethetők a termeléssel.

  • Miért nem egyeztetnek a termeléssel?

Mivel értékesítési érvként a határidőt használják, és arra támaszkodnak, hogy valamilyen módon sikerül időben a szállítás.

  • Miért támaszkodnak rá az eladók, hogy majd időben elkészül?

Mert az eladóknak nincs hozzáférése a gyártási ütemezéshez, és csak durván tudják becsülni a gyártási időt.

  • Miért nem férnek az eladók a gyártási ütemezéshez?

Mivel az eladóknak, nincs hozzáférése a belső rendszerhez.

  • Miért nincs hozzáférésük?

Mert az eladók kiképzése még nem tart ott, hogy használják a programot.
Ezután cselekvési tervet kell készíteni az eladók képzésére, hogy használni tudják a belső rendszert.

Második példa:

  • Miért nem lett elküldve a rajz a beszállítónak időben?

Mert nincs elég kapacitásunk elvégezni a munkát.

  • Miért nem volt elég kapacitás elvégezni?

Mert több projektben is benne vagyunk.

  • Miért vagytok benne egyszerre több projektben?

Mert nincs elég ember, akinek odaadjuk a feladatot.

  • Miért nincs elég ember?

Mert nincs megfelelő ember.

  • Miért nincs megfelelő ember?

Mert túl nagyok az igényeink.
Megoldás: olyan új munkatársat kell találni, akinek megvan az alaptudása, szemlélete és gyorsan, pár hónap alatt megtanulja az adott feladatot. Másik lehetőség külső  interimet alkalmazni egy időre, amíg a megfelelő ember megtalálásra kerül. 

A harmadik példa: ez egy nagyon sarkalatos példa, de segíthet a CV-dben

  • Miért nem hívnak be sales manageri pozícióra, amire pályáztam?

Mert túl sok információ van a CV-ben.

  • Miért van benne túl sok információ?

Mert mindent bele akarok írni, hogy mit végeztem idáig a középiskola óta.

  • Miért akarsz mindent beleírni?

Azért, hogy lássák, mennyi mindennel foglalkoztam már.

  • Miért kell látniuk, hogy mennyi mindennel foglalkoztál már?

Mert így látják, hogy sokkal több tudásom van, mint amit kérnek.

  • Miért jó, hogy látják, több a tudásod, mint amit kérnek?

Mert így még más pozíciókra is jó vagyok. Minden álláspályázatra való CV ≠ Sales manageri pozíció CV-vel. Ezután hasznos úgy a CV-dben kiemelni a pontokat, és csak azokat beleírni, benne hagyni, amik segítenek kiemelni, hogy miért vagy alkalmas a pozícióra.

Hogy elkerüld a hibát, kell a proaktivitás!

Azaz kérdezd meg néha magadtól, miért alakulhat ki az adott hiba!

Ádám
Szeretek projektekben dolgozni, mert változatosak. Két ugyanolyan projekt sosincs. Ha lenne, azt már nem projektnek neveznénk. Dolgoztam Németországban, Svédországban, Ausztriában és Japánban. A blog azért jött létre, hogy a tapasztalataimat, gondolataimat megosszam a projektmenedzsment és projektvezetés terén.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Kövess minket Facebookon

2,843RajongókTetszik

Projekttudástár véletlenszerűen