Az önbizalom hatékony építése a munkahelyen

Olvasási idő 4 perc

Teljesen természetes, ha munkavállalóként időnként azt érzed, hogy az adott feladat meghaladja a képességeidet, vagy ha néha tartasz tőle, hogy hiba csúszik a munkádba. Ezekkel az érzésekkel a legtöbb munkavállaló szembesül, probléma akkor van, ha az önbizalom hiánya annyira elhatalmasodik, hogy már a napi munkádban is gátol. Akkor ugyanis már a karrier, a munkahelyi előremenetel is veszélybe kerülhet.

Egytől-egyig élünk meg olyan időszakokat, mikor lelkileg kissé labilisak vagyunk, mikor minden momentumot személyünk elleni támadásnak fogunk fel. A munkahelyi bizonytalanság kihatással van a személyes szakmai fejlődésre, és gáncsot vet a jövőbeli sikerekre történő összpontosításra. Sőt, szélsőséges esetekben a karrier, a munkahely is bizonytalanná válhat, és ez a legrosszabb esetben még a családodra, egészségedre is befolyással bír.

Optimális külső és belső környezet megteremtése

Az önbizalom hatékony növelése (megtartása) kapcsán két típusú harmónia megteremtéséről beszélhetünk.

  • Külső, azaz a környezeti feltételek optimalizálása
    • Kényelmes munkakörnyezet
      • Otthoni légkör
  • Belső, azaz a lelki feltételek megteremtése
    • Önmagadról kialakított kép felülvizsgálata
      • Pozitív hozzáállás
      • Egyéni teljesítmény értékelése
      • Új készségek elsajátítása
      • Kilépés a kényelmi zónából
      • Szakmai tapasztalatok gyűjtése

Külső körülmények optimalizálása

Időnként meglepően kevés energia ráfordításával kényelmes, barátságos munkaterületet tudsz létrehozni magad körül. Igyekezz természetes fény mellett dolgozni, tarts rendet az asztalodon, és amennyiben folyamatosan számítógép előtt végzed a munkád, óránként tarts szünetet!

Kényelmes munkakörnyezet: Kétségtelen, hogy nem minden munkavállaló rendelkezhet önmaga a munkaterületéről, ám, ha erre lehetőséged van, rendezd úgy az asztalod, vagy fordítsd arra a széked, amerre a legkényelmesebbnek érzed. Ha fáradsz a munkavégzés közben, iktass be pihenőidőket, ez a hatékonyságot is növelni fogja! Számítógép elől óránként tíz perc kell mindenkinek.

Otthoni légkör: Szintén nem minden munkahelyen adott a lehetőség, de ha teheted, egy-két fényképpel, személyes tárggyal, a kedvenc zenéddel tedd otthonossá a munkaterületet! A harmonikus, fesztelen légkör növeli az önbizalmad és kiegyensúlyozottá tesz!

A lelki egyensúly helyreállítása

Ahogyan közvetlen környezeted, úgy szervezeted is néha igényli a gondoskodást. Szánj rendszeresen időt a saját magadról kialakított kép újraértékelésére, a karriered során elért eredmények számbavételére! Ezek ugyanis mind hozzájárulnak önbizalmad növeléséhez, egészséges szinten tartásához.

A mai, szinte fénysebességgel rohanó világban nehéz időt szánni magunkra, azonba hétvégén megér akár tizenöt percet is elgondolkodni, hogy jó irányba haladunk-e. Ha pedig egy külső motivációra van szükség, akkor már egy coach is sokat tud segíteni, akivel át tudod beszélni a gondjaidat. Sok embert meghallgatott már, és biztos tud neked is hasznos tanácsot adni.

Önmagadról kialakított kép felülvizsgálata: A legnagyobb kritikusok a saját teljesítményünkkel kapcsolatban gyakran mi magunk vagyunk, és önhittségnek tartjuk belátni a sikereinket, pedig milyen jó visszaemlékezni egy-egy sikerre. Ám a jól végzett teljesítményt követő büszkeség nem egyenlő a beképzeltséggel. Gondolj bátran pozitív érzésekkel a kitűzött és elért mérföldkövekre! Jusson eszedbe, hogy az elért eredmények a munkádat dicsérik!

Ne kívánj hiba nélküli emberré válni, mert olyan nem létezik! Ismered azt, a kifejezést, hogy ‘shit happens‘? Néha van ez így… Inkább koncentrálj arra, hogy a hibák egyben tanulási alkalmak is, melyek végső soron a fejlődésedet szolgálják!

Pozitív hozzáállás: A helyes gondolkodásmód, a pozitív hozzáállás nagyban segíti az önbecsülés és az önbizalom egészséges fejlődését. Ha időnként kételkedsz is a képességeidben, gondolj az eddig megtett útra! Mi több, ha mások nyugodtnak, kiegyensúlyozottnak, életigenlőnek látnak, nem fogják kétségbe vonni a képességeidet sem.

Egyéni teljesítményed értékelése: A nyomon követhető fejlődés az önbizalmat is növeli, így – még ha vezetőd nem is kéri – rendszeresen értékeld egyéni teljesítményedet! Ha ismered az erősségeidet, azokat a jövőben a magad javára fordíthatod, ha pedig tisztában vagy a gyengeségeiddel, észrevétlenül javíthatsz rajtuk.

Minden alkalommal, amikor teljesítesz egy feladatot, tedd fel a kérdést magadnak: hogyan lehettem volna produktívabb, hogyan lehetett volna ésszerűbben kivitelezni? Ez felvértez a jövő kihívásaival szemben.

Új készségek elsajátítása: Se szeri, se száma azoknak a pozitívumoknak, amiket egy új készség elsajátításával szerezhetsz. Önbizalmad növelésén túl olyan távlatok nyílhatnak meg előtted, amik már rövid távon is kihatással lehetnek karrieredre, munkahelyi előremeneteledre, fizetésedre, ezáltal magánéletedre is.

Legyen az továbbképzés, tanfolyam vagy akár felsőfokú iskola, egy új képesség megszerzése mindig magabiztossággal tölt el.

Kilépés a kényelmi zónából: Önismereti, önfejlesztési szempontból talán az egyik legnagyobb kihívást jelenti a kényelmi zóna elhagyása. Ám hidd el, hogy ezáltal olyan képességekre derülhet fény, amiről halvány fogalmad sem volt.

Érthető, hogy a legtöbb ember foggal-körömmel ragaszkodik a komfort és az ismerős helyzetek biztosította nyugalomhoz, de a kihívás elengedhetetlen az új képességek felismeréséhez, ezáltal az önbizalom növeléséhez. Ha időnként átléped az árnyékod, és kimerészkedsz a kényelmi zónából, sokkal rugalmasabban fogsz igent mondani az új feladatokra, ismeretlen szerepekre.

Szakmai tapasztalatok gyűjtése: A szakmai felkészültség nemcsak megbecsülést ad, hanem magabiztosságot is kölcsönöz. Tanulmányozd a munkáddal összefüggő kiadványokat, ajánlásokat, releváns jogszabályokat! Amennyiben lehetőséged van, vegyél részt konferenciákon, értekezleteken, egyeztetéseken!

A szakmai fejlődést garantáló információ sokszor a lábad előtt hever: beszélgess idősebb, tapasztaltabb kollégával a szakértelmükről, és tartsd tudásod naprakészen! Ne tartsd magadban a megszerzett ismereteket, segíts, támogass munkatársakat, ezáltal önbizalmad is növekedni fog!

A munkahelyi önbizalom fejlesztése

Ahogyan az a fentiekben is láthatóvá vált, a munkahelyi önbizalom tartós vagy időleges elvesztésének számtalan oka lehet. Ezeket az eseteket azonban ne kezeld megváltoztathatatlan állapotként! Fontos megértened, hogy mint a legtöbb ember – munkája során -, Te is kisebb-nagyobb kilengésekkel szembesülhetsz, amik optimális esetben még személyes fejlődésedet is elősegíthetik.

Gondolj az elért eredményeidre, és szögezz ki elérhető, és jól láthatóan megvalósítható mérföldköveket! Ha önbizalomhiányban szenvedsz, ne szigetelődj el, ne maradj magadra a problémával, aggályokkal! Számolj be családtagjaidnak, barátaidnak, közvetlen vezetődnek a téged ért benyomásokról!

Keress új kihívásokat, könnyűszerrel teljesíthető célokat a hétköznapokban! Ezek elérése erőt ad a munkahelyi kihívásokkal szemben is. Ha csak módodban áll, mozogj rendszeresen, a testi felfrissülés szellemi megújulást is biztosít!

Végül ne felejtsd el, hogy a munkahelyi önbizalom nem kizárólag a siker szempontjából, de a boldogság és a lelki harmónia elérése kapcsán is kiemelkedő! A kényelmi zónából kilépni a cél érdekében gyakran embert próbáló feladat, ugyanakkor a tapasztalások döntésed helyességét fogják igazolni.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Please enter your comment!
Please enter your name here