kedd, március 31, 2020

A business model canvas, az üzleti modell használata

Olvasási idő 4 perc

Az Business Model Canvas egy egyoldalas vizuális diagram, amelyet arra terveztek, hogy segítsen a vállalatoknak megtervezni értékjavaslataikat, kihívásaikat és azok felépítését. A sablon népszerűvé vált a Lean Startup megközelítést gyakorló vállalkozók és vállalatok körében.

Mi is a business model canvas?

Magyarul Üzleti Modell Vászon névként ismerik, de inkább az angol elnevezését használja szinte mindenki.
Segít lebontani az ötletet a legfontosabb feltételezésekben a 9 alapvető építőelem segítségével.
Alexander Osterwalder svájci közgazdász üzleti modell elemzéseiből álló kutatásának eredményeiként alakult ki a modell.

A keretrendszer segítséget nyújt arra, hogy miként lehet értéket teremteni. Lebontja a lehetőségeket a lényegig, és keretet teremt a sikerhez és a kihívások leküzdéséhez.

A business model canvas rögzíti az alapvető feltételezéseket és az új vállalkozással kapcsolatos legfontosabb tanulságokat. Például felsorolhatja a vállalat értékajánlatát, amely az ügyfelekre, a kulcsfontosságú erőforrásokra és a feltételezett bevételi forrásokra irányul.

Nem helyettesíti az üzleti tervet, de a projekt elindulásában sokat tud segíteni.

Előnyei az üzleti terv mellett:

  • gyorsan elkészíthető
  • egyszerűen megérthető
  • könnyen áttekinthető
  • vevőre fókuszál
  • bővíthető tartalommal rendelkezik

Az egyik nagy előnye, hogy egy lapon elfér az összes információ. 

A Canvas 9 elemének angol és magyar jelentése

Angol kifejezésMagyar jelentés
Value PropositionÉrtékajánlat
Customer SegmentsÜgyfelek, Vevők
ChannelsCsatornák 
Customer RelationshipÜgyfélkapcsolat
Revenue StreamsBevétel
Cost StructureKöltség
Key ActivitiesTevékenységek
Key ResourcesErőforrások
Key Partners Partnerek 

Business model canvas készítése és kitöltésének a sorrendje

A business model canvas kitöltési sorrendje az alábbi módon javasolt:

A business model canvas kitöltési sorrendjével fontos az értékajánlattal, értékadással kezdeni
  1. Milyen problémáját, vagy szükségét oldja meg a vásárlónak a termék, szolgáltatás? Value Proposition – Értékajánlat

Ha erre nem tudsz válaszolni, akkor lehet más vállalkozásba, projektbe kell kezdened! Sokan megoldásokat keresnek jelenlegi problémáikhoz, és szeretnének módot találni életük megkönnyítésére.

Mi az értékajánlat? Hogyan teremtesz számára értéket?

  1. Kik a vevőid? Customer Segments – Ügyfelek, vevők

Hol lakik, hány éves, mit dolgozik… végtelen a lehetőségek tárháza.

  1. Hogyan éred el őket? Channels – Csatornák

Online? Offline? Hol érhető el a legjobban a célközönség? Hol érnek el téged?

  1. Hogyan lesz, majd tartod meg+bővíted az ügyfélkapcsolati rendszered? Customer Relationship – Ügyfélkapcsolat

Személyes? Tovább ajánlanak?

  1. Hogyan csinálsz pénzt? Mennyit fizet a vevő? Revenue Streams  – Bevétel

A probléma megoldásával (Value Proposition – Értékajánlat) a vevők részére (Customer Segments – Ügyfelek, vevők) Hogyan lesz abból bevételed?

Havonta fizet? Egyszer?

  1. Mi az a tőke ami kell hozzá hogy működjön? Key Resources- Erőforrások

Pénz, gépek, szellemi tulajdon megvétele, nagyszerű kollégák?

  1. Kik a fő partnereid és a beszállítóid? Partners – Partnerek

Miben és mikor segítenek?

  1. Milyen fő tevékenységet űzöl, hogy működjön? Key Activities – Tevékenységek

Mely tevékenységek a legfontosabbak a disztribúciós csatornáidhoz, az ügyfélkapcsolatokhoz, az értékadáshoz?

  1. Cost Structure – Költségek

Mi a legköltségesebb? Mi a fix költség? 

Remélem már tudod, hogy milyen problémáját oldod meg valakinek.

Amikor új irányt vesz a projekt, az elképzelés, azaz PIVOT van

Sokszor van úgy, hogy amit elsőre elképzelünk, az nem úgy alakul a való életben.

Ilyenkor mit tehetnénk?! Módosítunk a terven.

Startupok esetében közismert fogalom a pivot. Ha a business model canvas 9 eleme közül egyet is módosítani kell, akkor pivotról beszélünk.

Ez a módosítás lehet az értékajánlat megváltoztatása. Vagy akár egy új célcsoport kiszolgálása is. Ha pedig a bevételi modell során mondjuk átállunk az egyszeri fix díjas bevételi modellről a havidíjas árazásra, akkor bevételi modell pivotról beszélhetünk.

NE FÉLJ MEGVÁLTOZTATNI A TERVED! ÜLJ ÚJRA NEKI! Sok vállalkozást ez mentett meg, vagy egy új célcsoportot találtak. 

The lean startup Eric Riestől kötelező olvasmány startuppereknek és vállalkozóknak is. Sok példát említ a könyv, hogy milyen esetben szükséges módosítás egy vállalkozás fennmaradásához és növekedési pályára lépéséhez. 

Milyen canvasok vannak egyáltalán?

  • Business model canvas
  • Lean canvas 
  • Value proposition canvas

A business model canvas “creatice commons license” alatt nyilvános, így azt sokan, sokféle módon fejlesztették tovább. Azonban jobb, ha azt használod ami már működik, így az energiádat is eredményesebben tudod szabályozni!

Nézzük meg a Value proposition canvast, mert az tud nagyot lendíteni még az üzleti modelleden! 

Van egy harmadik, a Value Proposition Canvas nevű vászon.
Ez egy külön bejegyzést megérne, azonban a lényegét itt összefoglalom. 

A Value Proposition Canvas jelentése leginkább úgy fordítható, hogy értékteremtő összeegyeztető modell (nem találtam rá jobb fordítást), amely elősegíti a kínálat értékjavaslatának hozzáigazítását az ügyfél értékeihez és igényeihez, hogy ez jobban illeszkedjen a piachoz.  A lényege, hogy minél több elemnek egyeznie kell mindkét oldalon. 

Figyelembe kell venni, hogy mit akar valójában  az ügyfél, majd meg kell tervezni az eladni kívánt értékjavaslatot!

Ha elkezded kitölteni, kezdd az ügyfél oldallal!

 A value propostion canvas lényege, hogy mindkét oldalnak találkoznia kell.

Itt tudod letölteni angolul ezt a canvast.

Amikor először láttam, nem értettem meg, de idővel rájöttem milyen nagy haszon a kitöltése, a business canvason felül, mert így a te értékajánlatod és a vevő igényei is találkoznak. Ha nem, akkor kezdd újra az ötleted!

Value Proposition – ÉrtékajánlatCustomer Segments – Ügyfelek, vevők
Product and services – Termékek és szolgáltatásokTartalmazza az ügyfeleknek kínált termékek és szolgáltatások listáját, amelyek segítenek nekik funkcionális, társadalmi vagy érzelmi munkájuk elvégzésében.Customer Jobs – Ügyfél munkáiLeírja azokat a fontos kérdéseket, amelyeket ügyfeleid megpróbálnak megoldani életük során.
Pain relievers –  FájdalomcsillapítókA fájdalomcsillapítók megválaszolják azt a kérdést, hogy a termék vagy szolgáltatás hogyan enyhíti az ügyfelek fájdalmait a munka elvégzése előtt, alatt és /vagy után.
Pains – Vevői fájdalmakA fájdalmak belső és külső tényezők, amelyek nehézségeket okoznak az ügyfelek útjában, amikor a munkát megkapják.
Gain creator – Nyereség létrehozókEzek kifejezetten meghatározzák, hogy a  termék, vagy szolgáltatás hogyan hoz létre vevői nyereséget.Gains – Vevői nyereségEz a pozitív eredmények és elégedettség formájában felmerülő előnyöket és nyereségeket tartalmazza, amelyeket az ügyfelek igényelnek.

Használd a business model canvast, és ne félj a frissíteni!


Munkát keresel?
Töltsd fel az önéletrajzod!
Kattints ide!

Csilinkó Ádám
Szeretek projektekben dolgozni, mert változatosak. Két ugyanolyan projekt sosincs. Ha lenne, azt már nem projektnek neveznénk. Dolgoztam Németországban, Svédországban, Ausztriában és Japánban. A blog azért jött létre, hogy a tapasztalataimat, gondolataimat megosszam a projektmenedzsment és projektvezetés terén.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Kövess minket Facebookon

2,789RajongókTetszik

Projekttudástár véletlenszerűen