5+5 Az érzelmi intelligencia jellemzői és fejlesztési lehetőségei

Olvasási idő 3 perc

Valószínűleg Te is ismersz olyan embereket akár a munkahelyen, akár a magánéletben, akik igazán jó hallgatók. Nem számít, milyen helyzet adódik, mindig úgy tűnik, hogy tudják, mit kell mondani – és hogyan kell mondani -, hogy ne bántódj meg. Képesek másként tekinteni egy problémára, és nyugodtan megoldást találni. Kiváló döntéshozók, és tudják, mikor bízhatnak intuíciójukban. Jól veszik a kritikát, és felismerik, mikor kell felhasználniuk teljesítményük javítására.

Az ilyen emberek magas szintű érzelmi intelligenciával vannak megáldva. Nagyon jól ismerik magukat, és képesek megérteni mások érzelmi szükségleteit. Szeretnél közéjük tartozni?

Mi az érzelmi intelligencia vagy más néven az EQ?

Az érzelmi intelligencia (más néven érzelmi hányados vagy EQ) egy képesség, hogy pozitív módon felfogd, felhasználd és kezeld saját érzelmeidet. Iránytű ahhoz, hogy enyhítsd a stresszt, hatékonyan együttérezz és kommunikálj másokkal, legyőzd a kihívásokat és a konfliktusokat. Az érzelmi intelligencia segíti a szorosabb kapcsolatok kiépítését, az iskolában és a munkában való sikert, valamint a karrier és a személyes célok elérését. Támogatást nyújt abban is, hogy kapcsolatba lépj az érzéseiddel, vagy, hogy a szándékot cselekvéssé alakítsd, valamint megalapozott döntéseket hozz arról, hogy mi a legfontosabb.

Az érzelmi intelligencia jellemzői 

Daniel Goleman amerikai pszichológus 5 tényezőt dolgozott ki  amelyek meghatározzák az érzelmi intelligenciát:

Öntudat: A magas érzelmi intelligenciájú emberek általában kifejezetten öntudatosak. Megértik érzelmeiket, és emiatt nem engedik, hogy érzéseik felülemelkedjenek rajtuk. Magabiztosak, bíznak intuíciójukban. Képesek őszintén szemlélni magukat. Ismerik erősségeiket és gyengeségeiket, és dolgoznak is rajtuk, hogy jobban teljesítsenek. Sokan úgy tartják, hogy az öntudat az érzelmi intelligencia legfontosabb része.

Önszabályozás: A képesség az érzelmek és impulzusok ellenőrzését teszi lehetővé. Azok, akik szabályozzák önmagukat, általában kontrollálják a dühöt és féltékenységet, így nem hoznak impulzív, gondatlan döntéseket. Magyarán átgondolják, mielőtt cselekszenek, és tudnak nemet mondani. 

Motiváció: A magas érzelmi intelligenciájú személyek rendszerint motiváltak. Hajlandók lemondani az azonnali eredményekről a későbbi siker érdekében. Igazán produktívak, szeretik a kihívást, és szerfelett hatékonyak bármit is csinálnak. 

Empátia: Ez lehetne a második legfontosabb helyen az érzelmi intelligencia elemei közül. Az empátia egy azonosulási képesség, mellyel megérted a körülötted lévők nézeteit, igényeit. Ha empatikus típus vagy, akkor kiválóan felismered mások érzéseit, még akkor is, ha azok nem teljesen nyilvánvalók. Következésképp remekül kezeled kapcsolataidat, perfect hallgatóság vagy. Nem érdekelnek a sztereotípiák, nem ítélsz meg túl gyorsan senkit, mindemellett roppantul nyílt vagy.

Társadalmi készségek: Többnyire könnyű beszélgetni a jó szociális képességekkel rendelkező emberekkel, és kedvelik is őket, ami megint a magas érzelmi intelligenciáról árulkodik. Nehézség nélkül boldogulnak egy csapatban. Önzetlen módon segítenek mások fejlődésében, majd utána saját sikerükre fókusználnak. Irigylésre méltóan kezelik a vitákat, tökéletesen kommunikálnak, végül nagyon jól űzik a kapcsolatok kiépítését és fenntartását. 

Tippek az érzelmi intelligencia fejlesztéséhez 

Amellett, hogy a fenti 5 területen elkezdesz dolgozni, akad még itt 5 stratégia is. 

#Figyeld meg hogyan reagálsz az emberekre! Azonnal ítéletet alkotsz, mielőtt megismernéd az összes tényt? Sztereotipizálsz? Miként gondolkodsz és hogyan kerülsz kapcsolatba másokkal? Helyezd magad az ő helyükbe, légy nyitott és fogadd el nézőpontjaikat, szükségleteiket!

#Vizsgáld meg a munkalégköröd! Szeretnéd minden áron ha észrevennék teljesítményedet? Az alázat magas értékű emberi tulajdonság. Az alázat gyakorlásakor csendben is magabiztos lehetsz. Adj másoknak is esélyt, hogy kitűnjenek! Ne görcsölj azon, hogy dicséretet szerezz! 

#Végezz önértékelést! Mik a gyengeségeid? Hajlandó vagy elfogadni, hogy nem vagy tökéletes, és dolgozni bizonyos területeken, hogy jobb emberré válj? Őszintén szemléld magad!

#Vedd górcső alá, hogy hogyan reagálsz a stresszes helyzetekre! Minden alkalommal felzaklat egy késés/késleltetés, vagy ha valami nem úgy történik ahogy szeretnéd? Másokat hibáztatsz, vagy dühös leszel rájuk, holott nem az ő hibájuk? A képesség, hogy nyugodt tudj maradni és kontroll alatt tartani a nehéz helyzetekben önmagad, egy nagyra értékelt készség. Tartsd ellenőrzésed alatt az érzelmeid, amikor a dolgok rosszra fordulnak!

#Vállalj felelősséget a tetteidért! Ha megsértetted valaki érzéseit, kérj bocsánatot közvetlenül, ne hagyd figyelmen kívül amit tettél, és ne kerüld el szándékosan azt a személyt! Az emberek szinte mindig hajlanak a megbocsátásra és a “spongyát rá” dologra, de csakis akkor, ha őszinte kísérletet tettél a dolog érdekében. 

Egyre többen fogadják el, hogy az érzelmi intelligencia ugyanolyan fontos a siker szempontjából, mint az általános intelligencia, a szervezetek pedig egyre inkább alkalmaznak érzelmi intelligencia teszteket egy új jelentkező felvételekor.

Veronika
Pedagógusként a tanításra egy nagy projektként tekintek. Onnan tudom, hogy jól halad, ha a saját szavaim, viselkedésmódom, ismereteim tükröződnek vissza a tanítványaimtól. Részben emiatt is felelős vagyok az önfejlesztésemért. Már megérte egy pszichológiai témájú cikket írni, ha az olvasó közelebb kerül ahhoz, aki lehetne, ahogy én is.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Kövess minket Facebookon!

2,843RajongókTetszik

Projekttudástár véletlenszerűen