Interim menedzser, aki jön-megy a cégekben

Olvasási idő 2 perc

Az interim menedzser egy időszakosan alkalmazott, vezetői feladatokat ellátó személy. Általában krízishelyzetben lép színre – hívásra -, vagy épp akkor, ha betöltetlen maradt a pozíció és átmenetileg kezébe veszi az irányítást. Nemcsak vezetőként keresett, hanem problémamegoldóként is. 

Ha kilátásaid között szerepel az interim menedzsment, akkor több éves közép-vagy felsővezetői tapasztalattal, és speciális szaktudással rendelkező szakemberré kell fejlődnöd. 

Mikor van égető szükség az interim menedzser tapasztalatára? 

  • Ha a projektek vezetésére, koordinálására nincs szakember
  • Ha váratlanul kiesik egy vezető, kulcsember a munkából
  • Szülési szabadság esetén
  • Eszkalációk esetén, illetve válság- vagy krízishelyzetben
  • Ha a szokásos működéstől eltérő helyzetbe kerül a cég
  • Ha hiányzik a belső vállalati tudás és tapasztalat
  • Ha átmeneti menedzserhiány alakult ki

Az interim menedzser előnyös a cégeknek, mert:

  • Magasan képzett, tapasztalt 
  • Napidíjat fizet az alkalmazó cég, méghozzá az elvégzett munka alapján
  • Nincsenek egyéb költségek (végkielégítés, cafeteria stb.)
  • Belépés után azonnal munkába tud állni
  • Megbízásos szerződésben dolgoznak

Az interim menedzser 3 arca egy személyben a cég irányítása idején:

  • Operatív menedzser, tehát a napi irányítási feladatokat látja el.
  • Változásmenedzser, aki kezdeményezi a szükséges változtatásokat, végigviszi és ellenőrzi azokat.
  • Tanácsadói szerepe is van, kijelöli  a jövőbeni helyesnek vélt utat.

Az interim menedzsert sokan kimondott tanácsadóként képzelik el, ám ez tévedés. Miért is? Mert egy tanácsadó nem lehet döntéshozó, ő csak javaslatokat tesz, nem pedig végrehajt; nem lesz aktív tagja a megbízó szervezetnek, végül a tanácsadó nem tartozik felelősséggel a megbízó cég felé, csupán a saját tanácsadó cége irányába. 

Milyen egy optimális interim menedzser?

Először is, már a projekt első napjától kezdve hyper gyorsan át kell látnia a cég működését, folyamatait, rendszereit. Rövid és hosszú távú stratégiát dolgoz ki, szakmai tudásának legjavát kihasználva. Mindemellett még arra is érdemes ügyelnie, hogy másokat maga mellé állítson, hiszen egyedül nehéz megváltani a világot. 

Ha valaha interim menedzserként képzeled el magad, a következőkkel állod meg a helyed:

  • Stratégiai eszmefuttatás (implementálással=megvalósítással)
  • Magas szintű, kompetens szakmai tudás az adott feladathoz 
  • Eredményorientáltság 
  • Rugalmasság, határozottság
  • Mentorálás
  • Proaktivitás, függetlenség 
  • Elsőrangú kommunikációs készség 

Röviden: kifogástalannak lenni minden téren. 

Miért nincs fiatalabb interim menedzser?

Manapság észreveheted, hogy számos fiatalabb generáció tagja rendelkezik magas szintű tudással, és felkészültséggel. Folyamatosan új kihívásokat, feladatokat keresnek. Ám még ennek ellenére is csak átlagban 50+-tól jöhet szóba valaki interim menedzsmenthez. (Persze kivételek megjelennek elenyésző arányban.) Ennek egyrészt az az oka, hogy ezen kor alatt nem lehet még elegendő szakmai és vállalati tapasztalatot szerezni vezetőként, másrészt az anyagi függetlenség sem egy elhanyagolható tényező. A stabil anyagi biztonság elengedhetetlen, hiszen egy-egy projekt között hetek, vagy akár hónapok is eltelhetnek.

Ádám
Gépészmérnök vagyok, projektúttörő és projektszemlélet formáló. Két ugyanolyan projekt sosincs. Ha lenne, azt már nem projektnek neveznénk. Számos ország multinacionális projektjében vettem már részt, de az igazi szakmai és önismereti gyorsítósáv Japánban ért el, ahol 2 évig tevékenyen dolgoztam, mint projektvezető. Itt tapasztaltam meg igazán, hogy mennyire fontosak más tényezők is a módszertanok ismeretén kívül, mint mondjuk a kooperáció. Ismerj meg jobban a rólunk oldalon.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Kövess minket Facebookon!

2,870RajongókTetszik

Projekttudástár véletlenszerűen