Kommunikációs készségek a projektmenedzsment területén

Olvasási idő 2 perc

A kommunikációs készségek megléte/nem léte kellően rányomja bélyegét a munkahelyi boldogulásra. Tipikus probléma egy szervezetnél a kommunikáció hiánya. Ha Te projektberkekben dolgozol, akkor már tapasztalhattad, hogy mennyire oda kell figyelned a kommunikációdra. Az biztos, hogy senki sem születik profi kommunikátornak a projektmenedzsment területén, de bármikor elkezdhető a fejlesztés. 

A projektvezetésnek világos kommunikációra van szüksége a célok, a felelősség, a teljesítmény, az elvárások és a visszajelzés tekintetében.

Miért olyan létfontosságúak a kommunikációs készségek?

A projektvezetés prioritási készséglistáján a kommunikáció az élen halad. A projektek gyakran előre jelzik a kudarcot, mert egyszerűen a tagjai nem tudják pontosan megfogalmazni a jövőképet és a projekt sikerkritériumait, vagy nem közölte velük a menedzsment. 

Amikor felmerül, hogy hogyan fejleszthetők a kommunikációs készségek, akkor egy gyakori hiba, ha csak az “output”-on van a hangsúly. Azaz mikor kell mondani valamit, hogyan kell mondani, és milyen gyakran. Ez oké, de önmagában nem elég. Ha sikeres projektmenedzser kívánsz lenni, akkor érdemes számításba venned azt is, hogy megtanulj aktívan hallgatni, bizalommal és empátiával fordulni mások felé. 

Egy projektmenedzser munkájának kb. 75-90%-a kommunikációhoz kötött

Ebből az arányból egyértelműen kijelenthető, hogy a kommunikáció alapvető kompetencia a projektmenedzsment területén. Nem mellesleg a megfelelő végrehajtás esetén a projektcsoport tagjait összeköti a közös stratégiákkal, célokkal és tevékenységekkel. 

Kommunikációs készségek, amelyekkel egy projektmenedzsernek rendelkeznie kell 

#1. Hallgatni arany – Aktív hallgatás

Az aktív hallgatás az egyik kulcskritérium a kommunikáció terén. A testbeszéd lézerpontosan megmutatja, hogy aktívan hallgat-e valaki. Egy aktív hallgatáshoz szemtől szembeni érintkezés szükséges. Ha ilyen helyzetben vagy, figyelj és hallgass, majd erősítsd meg a másikat pár kérdéssel, így kiderül számára, hogy figyeltél-e a részletekre. Ráadásul sok félreértés és későbbi konfliktus megelőzhető ezzel. 

#2. Világos utasítások

Egy projektmenedzsernek egyértelműen kell átadnia a projekt fókuszát. Szóval úgy szükséges kommunikálnod, hogy mindenki számára tiszta legyen, mit vársz el tőlük (szerepek, kinek mi a felelőssége, határidők). De ennyiben nem merül ki a dolog, hiszen folyamatosan tájékoztatást kell nyújtani az előrehaladásról, a projekt részleteiről. 

#3. Visszajelzés és együttműködés 

Ha van egy együttműködő környezet, az ösztönző hatású a feladatokon túl. A projektcsapat tagjai szívesen adnak egymásnak információkat, ötleteket és eszközöket, hogy segítsék egymást. Ez az idilli légkör már egy jó alap a visszajelzések adásához és fogadásához. Egy korrekt, konstruktív visszajelzés már lojalitást vált ki a csoporttagokból. 

#4. Motiválás

Te, mint projektmenedzser bizonyos mértékben pszichológusi funkciót is ellátsz, hiszen meg kell értened a csapatban működő személyiségeket, kinek mi a mozgatórugója és aszerint ösztönözni őket. 

Ezenfelül kezeled a felmerülő vitákat (ha szükséges).

#5. Fókusz és stabilitás 

A célravezető menedzselés érdekében elengedhetetlen a projekt legfontosabb szempontjaira összpontosítanod, és nyomás alatt nyugodt maradnod. Ha például pont Te kezdesz el ordibálni és elveszíteni a kontrollt, akkor a saját önfegyelmed csődöt mond mindenki szemében. Valószínűleg már megtapasztaltad párszor, hogy nem minden projekt megy zökkenőmentesen. Sőt, a legtöbb egyáltalán nem! A nehéz időkben tőled várják majd a megoldást, és azt is, hogy ésszerű maradj. 

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Please enter your comment!
Please enter your name here