Mi az a LinkedIn és hogyan használd?

Olvasási idő 3 perc

Ebben a bejegyzésben kétféle szerepkört is bemutatok a LinkedInen.

Az egyik, hogy hogyan használd álláskeresésre. A másik példa pedig, hogyan posztold tele az egészet szakértőként, és hogyan ne.

Ha már rajta vagy a LinkedInen, az jó dolog. Egyesek esküdnek rá, hogy kiváló a kapcsolatépítésre. Vannak, akik csak ott találhatók meg, nincs is Facebookjuk, és ott tájékozódnak a szakmai dolgokról, mert pont ez a lényege.

Mire is jó a LinkedIn?

Személyes márka építésére remek, mert meg tudsz jelenni, mint szakértő.
Álláskeresés esetén akkor jön nagyon jól, ha keresett a szakmád, vagy pedig perfektül kulcsszavaztad, és ki is van töltve a profilod annak megfelelően.

Alkalmas szakmai információ gyűjtésére is, ha jó embereket követsz be, vagy az ismerőseid.

Mire használod a LinkedInt?

LinkedIn jelenlét tamagotchi szakértőként, vagy akár álláskeresőként

Talán emlékszel még, vagy hallottál arról a kis elektromos játékról, amit mindig etetni, gondozni kellett, és ha nem foglalkoztál vele, akkor ment a tamagotchi temetőbe?
Szerintem ugyanígy működik a LinkedIn is. A legfőbb ellenséged, de barátod is lehet az algoritmus.
Mire figyelj, ha használod a LinkedInt?

  • Legyen jól kulcsszavazva a headlineod, a leírásod, a pozíciód!
  • Legyen sok ismerősöd! Ha ott akarsz feltűnni, mint szakértő, akkor minimum 1000 ismerős szükséges, mert ez alatt nem fog nagyon megmutatni az algoritmus. 
  • Kérj endorsementet, mástól ajánlást, hogy miben vagy jó!
  • Nem elég, ha csak fent vagy. Aktívnak is kell lenned! Lájkolás önmagában semmi, illene kommentelni és posztolni. Auuu! A jó posztolás nem egyszerű dolog.
  • Ha posztolsz, elvileg az első 15 perc nagyon fontos, hogy minél többen lájkolják a bejegyzésed. Ha ez megvan, akkor egyre több ember fogja látni.
  • Ellenvéleményt, tényeket, számokat, statisztikát posztolj! Azokat szeretik az emberek, azt sokan fogják látni. Erről még majd később…
  • Szólj hozzá más posztjához! Fejtsd ki a véleményed! Ha sokszor látnak, és jókat is írsz, emlékezni fognak rád.

Mit posztolj LinkedInen?

Bár kezdjük azzal, mit ne. Politikai témájú dolgok nincsenek! Vicces, poénos bejegyzések is felejtősek, de sajnos néha azért berakják az emberek.
Ami releváns, az a szakmai tartalom. Szakmai tartalomból kétféle dolog szokott lenni:

  • egyedi, érdekes szakmai, esetleg munkabeli tapasztalat;
  • és a semmitmondó unalmas posztok.

Kezdjük az unalmas posztokkal

Sok cég, de még magánember is posztolja az általános, unalmas dolgokat. Ennek még van egy másik verziója is, amikor valaki egy cég nevében írja meg a bejegyzéseket, és ő is rakja ki. Ha más írja helyetted a posztot, akkor az csak egy általános dolog, és nem adtál bele apait anyait. A kutyát sem fogja érdekelni. Meg ha unalmas a kommunikációd, azt sem fogja látni senki. Heti egyet posztolj legalább, de az izgalmas legyen!

A szuper jó, nagyot ment posztok

Tudni kell, hogy most már egyre többen fent vannak a LinkedInen, és öntik az előző bekezdésben említett posztokat a tömegre. De te lehetsz ennél jobb. Hogyan? Miről is posztolj?

  • Legyél megosztó, legyen megosztó a témád! Mondd el a véleményed!
  • Írj érdekes statisztikát!
  • Írj egy jó sztorit egy hibáról, amit elkövettél, vagy nem tettél meg és mi a konklúzió.
  • Tegyél fel egy kérdést: pl: Mit tennél másképp a munkahelyeden az első hónapban, ha újrakezdhetnél ott dolgozni?

Hogyan legyen sok ismerősöd a LinkedInen?

Juss el 1000 kapcsolatig, mert akkor fogja már releváns mennyiségű embernek megmutatni az algoritmus a posztjaid.
Ha sokat posztolsz és szakértő státuszt akarsz építeni, akkor kell a sok ismerős, persze, de ahhoz jókat is kell posztolnod.
Fontos, hogy sokan már nem is jelölnek vissza másnak, ha nem ismerik egymást. És ez így jó is!

Nézzük a lehetőségeket! Az első kettő a követendő példa, csak felsorolom, hogy mások milyen módszereket követnek még el.

  1. Keress a szakmádból embereket LinkedInen! Nézd meg mennyit posztol és miket! Írd meg neki, hogy a szakmai hálódat bővíted, építed. Ez még jó megoldás.
  2. Menj el konferenciákra, ott beszélgess emberekkel és majd jelöld be őket, mert van kapcsolódási pontotok, hogy hol találkoztatok.

Ez nem a jó megoldás, de vannak, akik így csinálják:

  1. Jelölj be mindenkit ész nélkül! Egy ideig engedi csak, utána korlátoz a rendszer…
  2. Bízz meg valakit, aki jelöli az embereket!
  3. Fogj egy programot, és majd ő jelöli, meg ír üzenetet az embereknek. Arra figyelj, hogy sokszor a keresztnevet és a vezetéknevet felcseréli.

Ezenfelül még sok lehetőség van, hogy építsd a kapcsolati hálód.Tapasztald ki, találd meg a legjobb módját!

Mikor érdemes posztolni LinkedInre?

Ha lehet hétköznap, hétvégén senki sem nézi.
Munkaidőben esélyes reggel vagy ebéd után, akkor egész sokan végigpörgetik. Tesztelgesd, hogy melyik napszakban nézik többen, vagy kevesebben.
Egyesek azzal kezdik a napjukat, mások ebéd után lépnek fel.
A lényeg inkább az, hogy legyen elég ismerősöd, és érdekes legyen a témád. Ha az nincs meg, csak posztolgatás lesz.

Van jövő a LinkedInnek?

Ha személyes márkát akarsz építeni, akkor természetesen van.
Szerintem ha cégként posztolsz, nem annyira. Ott a csoportok sem működnek jól.
Én – a bejegyzés szerzője – egy időben kísérleteztem a LinkedInnel, de úgy döntöttem, hogy azt az időt inkább a weboldal fejlesztésébe teszem bele illetve a képzésembe, és majd később egyszer begyújtom a LinkedIn rakétákat. Addig is gyűjtöm egy dokumentumban az ötleteket.
Honnan tanultam mindent? Volt egy nagyon jó kurzus, amiből én is tanultam, de sajnos már nem elérhető.

Csilinkó Ádám
Számos ország multinacionális projektjében vettem már részt, de az igazi szakmai és önismereti gyorsítósáv Japánban ért el, ahol 2 évig tevékenyen dolgoztam, mint projektvezető. Itt tapasztaltam meg igazán, hogy mennyire fontosak más tényezők is a módszertanok ismeretén kívül, mint mondjuk a kooperáció. Ismerj meg jobban a rólunk oldalon.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Kövess minket Facebookon!

2,877RajongókTetszik

Projekttudástár véletlenszerűen