A munkahelyi motiváció nemcsak pénzben mérhető, vagy mégis?!

Olvasási idő 4 perc

A bejegyzés elején tisztázzunk valamit: a pénz fontos. A társadalomban lényeges a megfelelő fizetés. Viszont, amikor munkát keresel, feltehetőleg a pénzen kívül valami mást is szeretnél megkapni. A továbbiakban arra helyezem a fókuszt, hogy a fizetésen kívül mennyire létfontosságú egyéb motiváció is.

Neked, mint munkavállalónak mérvadó, hogy ki tudj teljesedni állásodban, illetve, hogy megtaláld a helyed a vállalatban.

Ahhoz, hogy ez sikerüljön, a cégnek érthetően meg kell fogalmaznia, hogy mi a célja, víziója és mit képvisel. Ha ez nincs meg, akkor Te sem látsz tisztán, nemhogy a motivációt nem találod meg, de a cég számára sem tudsz megfelelő teljesítményt nyújtani. Ez pedig nem a Te hibád lesz.

Ugye tudod, hogy mi a projectspec szívügye?

Elhivatott vállalkozások, elhivatott szakértőkkel dolgozzanak együtt! 

Miért fontos a munkahelyi motiváció?

Ha nincs meg, akkor: majd meglesz alapon, vagy, mert meg kell csinálni alapontörténnek a dolgok. Alapvető, hogy a motivációd belső legyen, ne pedig egy külső hatás által jöjjön létre. Külső lehet: jutalmazás alapú vagy veszélyérzet által generált, hogy például nem kapsz bónuszt, lefokoznak vagy elküldenek a cégtől.

Mikor jön rá valaki, hogy nem a pénz a fő motiváló erő?

Általában harmincéves koráig az ember „mindent” szeretne, szép órát, autót, utazást… ám utána kezdenek a dolgok átértékelődni, és az anyagi javakon kívül már más fogja motiválni, egyéb dolgokon lesz a fókusz. Ismerős a helyzet? Erre az időszakra már bőven rendelkezel gyakorlattal, átlátod a dolgokat és Az ifjú titán életérzésen már túl vagy.

Bárki bármit mond, a pénz nagyon is létfontosságú, hisz csak akkor tudod azt az életszínvonalat élni, amit szeretnél. Vegyük csak a Maslow féle piramist! A szükségletek piramisának is nevezhetjük, aminek az alján található a fiziológiai és biztonsági szükségletek kielégítése. Ide tartozik az éhség és a szomjúság, az alvás, és ebből fakadóan az is, hogy legyen egy hely, ahol álomra hajthatod a fejed.

Kicsi, közép, vagy nagyvállalat?

Már Te is megtapasztalhattad, hogy rendkívül nagy motiváló erő a munkaközeg. Egy jó közösségben mindenki szeret dolgozni, főleg, ha ezzel ki tud teljesedni a munkában, és megtalálni a helyét a vállalatban. Ahogy a bejegyzés elején említettem, szükséges, hogy a cég megfelelően kommunikálja, hogy mit vár el és milyen értékeket képvisel. Ha ezt Te is tudod, akkor tisztában vagy vele, hogy mit kell nyújtanod, hogy növelhesd munkáddal a hozzáadott értéket.

Van az az agilitás, ami motiválttá tesz Téged?

Nem igazán. Ha sikerül elsőre megértened az agilitás filozófiáját – amiről itt olvashatsz bővebben, akkor megérted, hogy az agilitás csupán segítség a cégnek, és csak akkor működik, ha a vállalatnak már van egy szilárd alapja. Lehet napi 15 perces reggeli megbeszélést tartani, de ha az agilis gondolkodásmód nem válik belsővé, akkor hiába az egész.

A következők segíthetnek a motiváltság elérésében:

  • Közös és jól megfogalmazott cél
  • A feladat elvégzése sikerélményt nyújt
  • Kihívás a feladatban
  • Fejlődési és előrelépési lehetőségek
  • Ösztönző, nyitott vezető
  • Dolgozók bevonása egyes döntésekbe
  • Külföldi utak, más cégek meglátogatása
  • Konferenciákon való részvétel
  • Magas alapfizetés
  • Home office, rugalmas munkaidő

A mostani Y generációt már nemcsak a pénz motiválja, és nem az a legnagyobb hajtóerő.

Ki is az Y, Z, generáció? Tamagotchitól a Tesla-ig

Ezeket a számokat megközelítőleg vedd csak, hiszen ahány forrás, annyiféle évszám található!  Nézzük átlagban!

Baby boom generáció, akik az 1940-1960-as évek között született emberek.

Az X generáció, aki 1960-as évek eleje és az 1983-as évek között jöttek a világra. Süsü a sárkány, Tüskevár és a Pál utcai korszak jellemzi.

Az Y generáció, akik az 1980-as évek eleje és az 1995-ös előtti évből származnak. Néhány fontos jelenség: Tamagotchi, Playstation, Facebook elterjedés, Iphone, Ipad, Toyota Prius kelt életre ebben az időszakban.

A Z generáció, akik 1995 után születtek. Náluk a fidget spinner (volt) a menő, az ő idejükben jött létre a Tesla, alakulnak az önvezető autók.

Talán így egyszerűbb a generációkat beazonosítani.

Mi motiválja a pénzen kívül a mostani Y generációt?

Ugye hallottad már a Belgának a számát, hogy Fizetésnap? Egy kis idézet belőle:

Elmúlt a remegésem, mert megjött a fizetésem.

Ez az X generációra volt jellemző, ahol fontos volt a kiszámíthatóság, ám az Y generáció már könnyen vált munkahelyet, ha nincs meg a motivációja. Ha megtalálja azt a belső indíttatást, akkor könnyen vált, és tanul új dolgokat.

Tudtad, hogy Amerikában a cégek már azokat a munkavállalókat részesítik előnyben, akik kepések és mindig tanulnak valami újat?!

Amit manapság a motivációról tudunk az rossz

Daniel H. Pink – Drive, The Suprising Truth About What Motivates Us című könyvében kiválóan összefoglalta, hogy mi is a motiváció napjainkban.

Inkább a nagy Tech cégekre jellemző, amit a könyvben olvashatsz, de van alapja más iparágakban is, és biztos, hogy van rá példa Magyarországon is.

A könyvében kifejti, hogy a szabadság önmotiváció, és az alkotás iránti szenvedély a fő mozgató erő.

Manapság a jutalmazás és a büntetés módszere már nem hatásos, amit motiváció 2.0-nak hív. Szerinte a motiváció 3.0-nak nevezett a hatásos, ahol az embereket már nem egy igás lóként kezelik. A motiváció új megközelítésének három alapvető eleme van.

Egyik az autonómia, tehát önállóság, vagyis a saját életünk irányítására mutató vágy. Gondolom Te is azt a munkát szeretnéd végezni, amire vágysz.

Második a szakmán belüli flowba kerülni. Fontos, hogy amivel megbíznak, azt el is tudd végezni. Ne legyen se túl egyszerű, se túl könnyű. Ha a kettő között áll, és megvan benne a kihívás, akkor sokkal könnyebben hajtod végre a feladatot. Ráadásul a vágyad is fennáll, hogy egyre jobb és jobb legyél valamiben.

Harmadik szempont a cél, hogy tegyél meg mindent, ami túlmutat önmagadon, tehát valami nagyobb dolgot szolgálj! Azok az emberek, akik motiváltak, a magukat meghaladó céllal összekötik a vágyukat, és az ilyen típusúak boldogabbak az átlagnál.

Motiváció a munkahelyen amerikai módra

Még a könyvnél maradva, rengeteg példát hoz fel, hogy hogyan levet motiválni az embereket a munkahelyükön.

Vannak olyan cégek, ahol a munkaidejük 20%-ban azon dolgoznak, amin csak akarnak. Google is így fedezett fel sok új dolgot, amit manapság használunk.

Sok hasznos példával szolgál a könyv, amit talán a hazai KKV cégek is át tudnának ültetni, ha havonta egyszer pár órát ötletelésre, innovációra szánnának a dolgozókkal együtt.

Nem az ismeretei miatt veszel fel valakit, hanem a hozzáállásáért. A szükséges kompetenciákat bármikor megtaníthatod.” Simon Sinek

Összefoglaló

Amint láthatod, a motiváció egy rendkívül komplex dolog. Igazán sokféle tud lenni, amellyel érdemes mélyrehatóbban foglalkozni vállalati mérettől függetlenül. Talán az egyik legfontosabb dolog, hogy Te, mint munkavállaló legyél tisztában azzal, hogy mivel is foglalkozik a cég, és mi a célja a munkájának, így a Te munkádnak is.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Please enter your comment!
Please enter your name here