vasárnap, február 16, 2020

Képernyőkép készítése gyorsan és feliratozva

Olvasási idő 2 perc

Az egyik legtöbbször használt dolog projektjeidben a képernyőfotó. Mutatom azt a megoldást ami sokkal gyorsabb, mint a powerpointos feliratozás.

A bejegyzésben megismered a Point to fix nevű programot, ami a legjobb megoldás.

Kezdjük a legjobb megoldással képernyőfotó készítésére >>> Point to fix program

100%-kal állíthatom ez a legjobb technika amit eddig láttam, hogy

  • könnyen,
  • gyorsan és
  • érthetően feliratozd a képernyőfotóid. 

A programot innen tudod letölteni >>>http://www.pointofix.de/download.php 

Telepítése abszolút egyszerű. 

Alap nyelvi beállítása a német, de csak a gombokat kell használni, szóval a német verzióval is könnyen boldogulhatsz. Angolul is letöltheted, és van hozzá magyar nyelvű csomag.
Nézzük a használatát!

Húzd be a tálcára, mert égető szükséged lesz rá!
A programot az indítás után bárhova mozgathatod a képernyőn.

Amint rákattintottál a start gombra már működésbe is lép.FONTOS: a kész képet el is mentheted, vagy bemásolhatod egy powerpoint dokumentumba, ÉS mentsd el a ppt-t is minden új beillesztett kép mentése esetén.

Képernyőfotó készítése egyszerűen pár lépésben, feliratozva.
Képernyőfotó készítése egyszerűen pár lépésben, feliratozva.

Klasszikus képernyőkép windows 10 fényképezésének billentyűkombinációi

  • Nyomd meg a PrtScr gombot! Ezzel a teljes képernyő átmásolódik a vágólapra. Beillesztheted a képernyőképet bármilyen képet megjelenítő programba, például a Paintbe vagy a Microsoft Wordbe.
  • Nyomd meg az Alt + PrtScn billentyűket. Ezzel az aktív ablakot másolja a vágólapra, amely így beilleszthető egy másik programba.
  • Nyomd meg a Windows billentyűt + Shift + S! A képernyő elsötétül, és az egérmutató megváltozik. Kiválaszthatod a képernyő egy részét, melyet rögzíteni szeretnél. A képernyőképet átmásolhatod a vágólapra, mely beilleszthető további programba is. (Ez a parancs csak akkor működik, ha telepítve van a Windows 10 legújabb verziója.)
  • Nyomd meg a Windows billentyűt + PrtScn! Ezzel elmentheted a teljes képernyőt képfájlként. A képernyőkép a  “Screenshot” nevű almappában lesz megtalálható.

Hogyan készíts képernyőfotót a Windows 10-ben snipping tool-lal?

Pofon egyszerű. Írd be a windows keresőbe, hogy snipping tool, vagy nyomd meg a windows + shift + s billentyűkombinációt Windows 10-ben! És már fényképezheted is a képernyőt!

Hogyan készíts képernyőfotót a Windows snipping tool-lal

Használd számodra mindig azt a megoldást, ami legjobb az adott feladathoz!

Ki is az a digitális projektmenedzser és hogyan válhatsz azzá?

Olvasási idő 4 perc

Mit jelent digitális projektmenedzsernek lenni?

Mindent összegyűjtöttünk, amit tudnod kell a digitális projektmenedzserről (DPM).

Egyre inkább szükség van olyan vezetőkre, akik képzettek a digitális projektek megvalósításához.

A digitális projektmenedzsment pontosan ugyanaz, mint egy hagyományos projekt, csak kizárólag „digitális” projektekkel foglalkozik.

Bármely digitális komponenssel rendelkező projekt – weboldal, alkalmazás, online kampány, közösségi média, szoftver stb. – digitális projektként értelmezhető.

Az a személy, aki felelős a digitális projekt zökkenőmentes futtatásáért, ő digitális projektmenedzser. Készülj fel, egyre több ilyen szakemberre lesz szükség! Mentsd el az oldalt és térj vissza, hogy lásd, milyen álláslehetőségek vannak!

A dolgok abban különböznek a hagyományos projektektől, hogy a digitális oldalon az ügyfeleknek gyakran nincs elképzelésük a digitális tér működéséről. Vagy ami még rosszabb, pocsék ötleteik vannak.

A mai projektmenedzserek online mozgatják csapataikat és folyamataikat, hogy lépést tartsanak a versennyel, és gyorsabban szállítsanak, mint valaha.

Az online projektmenedzsment az ember együttműködése a szoftverrel, valamint a felhőben tárolt rendszerek felhasználásával valósul meg.

A digitális projektmenedzserek jelentik a projektmenedzsment új jövőjét, és ha nem szeretnél lemaradni, el kell kezdeni az előkészítést már ma! Olvasd tovább a bejegyzést!

1. Mi a digitális projektmenedzsment?

Az online projektek kezelésének korszerűsített folyamata a koncepciótól a befejezésig, a költségvetésen belül és egy bizonyos erőforrás felhasználásával. Ez magában foglalja az eredmények megtervezését, delegálását, nyomon követését, áttekintését és mérését – általában mindezt a projektmenedzsment szoftver segítségével végzik.

Neked még ismerős az excel tábla a tervezéshez?

Minden projekt célja más, de az átfogó cél az üzleti növekedés és az értékes ROI elérése a projektből.

A digitális projektek lehetnek fejlesztések, mint például:

  • Weboldal 
  • Mobil alkalmazások 
  • Alkalmazás fejlesztés
  • Videók
  • Játékok
  • E-kereskedelem, webshop
  • Reklámozás
  • Keresőmotor optimalizálása (SEO)
  • Igazából minden fejlesztés, amit a számítógépeden, telefonodon, és egyéb kütyükön használsz

Mit csinál egy digitális projektmenedzser?

Ő az üzleti elemző, kommunikátor, emberekkel foglalkozó személy, menedzser, vezető és stratégiai szereplő.

Ha azonban meg kellene határozni bármely digitális projektvezető alapvető felelősségét, akkor az „emberek vezetése” lenne, mint minden projekt során.

Mi a digitális projektmenedzser feladata?

A digitális projektmenedzser feladata annak biztosítása, hogy a projekthez szükséges összes eredmény teljesüljön, és időben illetve a meghatározott költségvetésben átadásra kerüljön. Egy újdonság a projektháromszöghöz képest, hogy már az üzleti célok eléréséért is felelősek lettek a digitális világban, mivel könnyen és gyorsan mérhetőek az eredmények.

Íme a feladatai:

  • Projektterv, ütemterv és költségvetés létrehozása és közlése
  • A projekt kockázatainak elemzése és a projekt terjedelmében bekövetkező változások kezelése
  • Feladatok és határidők kiosztása, betartása
  • A projekt hatókörének meghatározása és a céljainak eléréséhez szükséges tevékenységek megtervezése 
  • Státuszriportok készítése 
  • A projekt hatókörének kezelése
  • Ügyfelekkel való kommunikáció
  • Eszkalálás
  • A munkaterhelés, a költségvetés és az ütemtervek kidolgozása
  • Az erőforrások hatékony karbantartása, kezelése és átruházása
  • Az ügyfél és a saját szervezetének segítése mind pénzügyi, mind hosszú távú üzleti céljainak elérésében
  • Annak biztosítása, hogy a projekt megfeleljen az ügyfél és a saját szervezete által elvárt minőségi előírásoknak

Ha valaki már projektmenedzser, jól tudja, hogy mit jelent ez a sok feladat.

Többet olvasnál a projektmenedzsment alapjairól? Kattints ide és nézd meg ezt a könyvet!

Milyen készségekre van szükséged a digitális projektmenedzsmenthez?

Az alapvető munkatapasztalatok és az együttműködés révén tehetsz szert az igazi projektmenedzser készségekre. De eltart egy darabig. Ha még csak most kezdtél dolgozni, hagyj időt magadnak!

Az olyan készségek, mint az időgazdálkodás, az erőforrás-gazdálkodás, a projektkommunikáció menedzsmentje, a tervezés, a szervezés és az átruházás, bármilyen szerepnél fejleszthetők.

Számos digitális projektmenedzsment tanfolyam, könyv és igazolás szerezhető be online, amelyek segítségével kiemelkedhetsz a versenyben. 

Minden digitális projektmenedzser készsége különbözik, tapasztalatuk és háttérük alapján. Ügyelj arra, hogy folyamatosan fejleszd képességeidet!

Íme néhány olyan készség, amelyet a digitális és hagyományos projektmenedzsernek is el kell sajátítani:

  • Együttműködés
  • Erős kommunikációs készségek
  • Gyors problémamegoldás
  • Figyelem a részletekre
  • Erős szervezési képességek
  • Képesség több feladat elvégzésére és a prioritások meghatározására
  • A cél és az eredmények vezérlése
  • Keresztfunkcionális csapatok vezetése
  • A megbeszélés és áttekintések koordinálása és megkönnyítése
  • Egyszerűsítése az összetett munkafolyamatoknak
  • Adatok megértése

Hogyan válhatsz digitális projektmenedzserré?

A digitális projektmenedzserré válás hosszú folyamat. Nincsenek egyetemi diplomák a „digitális projektmenedzsment képzés” területén, és ez nem az a fajta munka, amelybe előzetes tapasztalat nélkül belevághatsz.

Itt is meg kell mászni a lépcsőket, tanulni, fejlődni kell, na és sokat tapasztalni.

Nincs bevált módja annak, hogy digitális projektmenedzserré válj. A minimális követelmény az alapképzettség. Ezen túlmenően bizonyítani szükséges a tudásod, tapasztalatod és alkalmasságod a munkára. Műszaki ismeretek nélkül nem boldogulnál. Ja és még valami: időben szállítani az elvárt dolgokat!

Ezenkívül a digitális vezetők szerepét, felelősségét és készségeit ritkán határozzák meg egyértelműen. A projekt kezdetétől a végéig gyakorlatilag minden szempontot felügyel.

Tipp: Keress LinkedIn-en olyan projektmenedzsereket, akiknél szerepel, mint munkakör, hogy digitális projektmenedzser (digital project manager). Nézd meg, hogy milyen munkaköri szerepet töltöttek be, mielőtt projektmenedzserré váltak! Milyen készségeket soroltak fel a nyilvános profiljukon?

Létezik-e digitális projektmenedzsment módszer?

Minden projektvezető eltérő digitális projektmenedzsment folyamatot alkalmaz, a szervezet, a csapat és a projekt alapján. Nincs két azonos projekt, és valószínűleg egyedi folyamatokat, vagy különböző módszertant igényelnek.

Szerencsére több közül lehet választani. A legnépszerűbb projektmenedzsment módszerek közül néhány vízesésbe vagy agilisba esik. 

A vízesés módszertana sokkal tradicionálisabb projektmenedzsment megközelítés – hatókörök építése, erőforrások kezelése és szakaszos munka jellemzi, továbbá gate-to-gate, azaz mérföldkövenkénti haladás.

Ez a folyamat népszerű, mert egyszerű és egymást követően megy végbe.

Különösen jól működik olyan építési projekteknél, ahol elsőként egy dolgot kell készíteni (ház falai), mielőtt egy másik dolgot el lehet indítani (tető).

Az agilis módszertan egy jóval továbbfejlesztett módszertan, amely a rugalmasság és az együttműködés gerincére épül. Míg a vízesésnek szigorúan követendő terve van, addig az agilis megközelítések képesek a csapatok felé gyorsan és hatékonyan reagálni a változásokat illetően. Ez azt is lehetővé teszi, hogy az ügyfél vagy az érdekelt fél különböző szakaszokban(sprintekben) lépjen be, és mielőtt továbblépne, ellenőrizni tudja elvárásait (demo).

Ha többet szeretnél megtudni az agilis módszertanról, olvasd el az agilis projektmenedzsment módszertan összefoglalót!

Melyek a digitális projektmenedzsment eszközök?

A digitális projektmenedzsment és a felhőalapú, azonnali hozzáférést és felügyeletet segítő eszközök lehetővé teszik a projektvezetők számára, hogy teljes mértékben kihasználják a digitális projektmenedzsment erejét. Azaz pontosan megmutatják a programok, hol áll a projekt állapota, valós időben.

Ezek az eszközök lehetővé teszik a kommunikációt a csapattagokkal, végrehajtó érdekelt felekkel, külső munkatársakkal és még sok más valós, aktuális adatokkal. Ez azt jelenti, hogy kiválthatja a státuszjelentő értekezleteket, és ezzel megtakarítható a csapat ideje.

Az összes dokumentumot, képet és információt tárolhatod egy felhőalapú projektkezelő

eszközben, hogy az emberek letölthessék azokat a fájlokat, amire épp szükség van. Minden egy központosított helyen található.

A munkát és a visszacsatolást ugyanazon a helyen meg lehet oldani, így a megfelelő gyakorisággal hivatkozhatnak rá. Nincs ellenvetés, hogy ki mondta miért, vagy kiért miért felelős, mivel minden egyértelműen dokumentálva van, egy helyen hozzáférhető az egész. Ismerős a szituáció?

A digitális projektmenedzsment eszközök bevezetése hosszabb idő, de többszörösen megtérül, mivel fel tudja gyorsítani ezután a kommunikációt. 

Az új szoftver bevezetése attól függ, hogy milyen a szervezet befogadó képessége, nyitott-e az új dolgokra és alkalmazásukra.

Összefoglalás

Ha valaki jártas a projektmenedzsment világában, láthatja, hogy a legfontosabb dolog manapság az újfajta programok alkalmazása és a folyamatos továbbképzés.

Műszaki menedzser szak – Válasszam vagy ne?

Olvasási idő 2 perc

Attól, hogy elvégzed, még nem leszel menedzser. Pláne nem, ha csak az BSC részét teljesítetted, ráadásul nincs gyakorlatod, ja és nyelvvizsgád sem.

Van, aki az alapszakos diplomát azért választja, hogy majd továbbmenjen más szakterületre MSC-n, és ott szakosodjon. Azonban a specilizálódáshoz is szükséges egy alaptudás.

A műszaki menedzser szak elvégzésével lesz egy általános rálátásod a műszaki és gazdasági területre, de egyikben sincs esély elmélyülni.

Műszaki menedzser szak, vagy irány helyette egyből egy másik?

Ha egyáltalán nincs érzéked a műszaki dolgokhoz, akkor várj egy kicsit!

Érthető, ha beleugranál az egyetemi életbe illetve tanulmányokba, de mégis azt javaslom, hogy helyette várj még egy évet! Vegyél részt egy technikusi képzésen! Ott megtanulhatod az alap dolgokat.

Tudatosan már úgy is mehetne középiskolába valaki, hogy 4+1 éves képzést választ.
Így lehet például gépgyártás-technológiai technikus, ami 4 év(érettségi) +1 éves technikusi képzés, vagy infokommunikációs hálózatépítő.

Hidd el, sokan az egyetemen azért véreznek el, mert az sem tudják, hogyan fogják meg a vonalzót, mi az esztergálás, vas-karbon állapotábra, programozás alapjai…

Egy technikusi végzettséggel egy nagyon jó alapot tudsz magadnak teremteni, közben tanulsz a kéttámaszú tartóról, a nyomatékokról, mellette még részt vehetsz nyelvi képzésen, és tanulhatsz egy kis integrálást is. Ezután az egyetem sokkal könnyebb lesz.

Mit tanulok majd az egyetemen?

Az egyetemen ugyanazokon a tárgyakon veszel részt, mint más szakok hallgatói. Ugyanolyan nehezek lesznek a vizsgák, azonban a műszaki menedzser szakon kevesebb lesz a szakmai tárgy, és több a gazdasági.

Amikor beleveted magad a munka világába, akkor még többet számít a szakmai tudás, mint a gazdasági. Az utóbbira majd később lesz szükséged, ha netán vezetői pozícióba kerülnél. 

Mi lesz, ha majd végzek?

A műszaki menedzser alapszakot (képzési idő 7 félév, vagyis 3 és fél év) egyértelműen nem lehet a műszaki, sem a gazdasági képzések közé sorolni – ez a képzés ugyanis ezeknek a kombinációja.

Mivel mindkét tudományágba belekóstolhatsz, ezért ez a szak azoknak lehet jó, akik még nem tudják eldönteni, milyen irányban szeretnének továbbtanulni.

A szak célja, hogy olyan szakembereket képezzen, akik műszaki és gazdasági folyamatokat tudnak menedzselni, valamint akiktől nem teljesen idegenek a műszaki, informatikai ismeretek sem. De szükséges, hogy az egyetemi évek alatt már számos szakmai gyakorlaton vegyél részt, és egy nyelvet jól beszélj!  Így már könnyebb dolgod lesz MSC esetén. 

Továbbtanulási lehetőségek:

Nélkülözhetetlen folytatása a szaknak egy MSC, vagy MBA képzés. Kreditelismeréssel különböző mérnöki és logisztikai menedzsment szakok is elérhetőek, azonban az lehet a hátrányod, hogy nem lesznek meg az alapjaid, mint aki egy gépészmérnöki gyártós, vagy mechatronikai szakra megy.

Ha nem vagy érdekelt a műszaki szak terén, akkor nézz körül a gazdasági szférák között!

Mégis mennyit keresnek a műszaki menedzserek?

Elhelyezkedés után nem valószínű, hogy annyit, mint egy mérnök, de továbbképzéssel és idővel akár egy jobb fizetés is elérhető. Tanulj, feljeszd magad, ahogy elöző pontokban volt írva.

Összefoglalás

Remélem sikerült egy rálátást adnom, hogy igazából ez egy olyan szak, ami által belátást nyersz több mindenbe, de szakosodni nincs lehetőség. 

Hasznos egy továbbképzés, egy MSC és a szakmai gyakorlat. Sajnos a munkaerő piacon, nincs olyan jó hívószava, mint egy gépészmérnöknek, vagy programozónak. 

A business model canvas, az üzleti modell használata

Olvasási idő 4 perc

Az Business Model Canvas egy egyoldalas vizuális diagram, amelyet arra terveztek, hogy segítsen a vállalatoknak megtervezni értékjavaslataikat, kihívásaikat és azok felépítését. A sablon népszerűvé vált a Lean Startup megközelítést gyakorló vállalkozók és vállalatok körében.

Mi is a business model canvas?

Magyarul Üzleti Modell Vászon névként ismerik, de inkább az angol elnevezését használja szinte mindenki.
Segít lebontani az ötletet a legfontosabb feltételezésekben a 9 alapvető építőelem segítségével.
Alexander Osterwalder svájci közgazdász üzleti modell elemzéseiből álló kutatásának eredményeiként alakult ki a modell.

A keretrendszer segítséget nyújt arra, hogy miként lehet értéket teremteni. Lebontja a lehetőségeket a lényegig, és keretet teremt a sikerhez és a kihívások leküzdéséhez.

A business model canvas rögzíti az alapvető feltételezéseket és az új vállalkozással kapcsolatos legfontosabb tanulságokat. Például felsorolhatja a vállalat értékajánlatát, amely az ügyfelekre, a kulcsfontosságú erőforrásokra és a feltételezett bevételi forrásokra irányul.

Nem helyettesíti az üzleti tervet, de a projekt elindulásában sokat tud segíteni.

Előnyei az üzleti terv mellett:

  • gyorsan elkészíthető
  • egyszerűen megérthető
  • könnyen áttekinthető
  • vevőre fókuszál
  • bővíthető tartalommal rendelkezik

Az egyik nagy előnye, hogy egy lapon elfér az összes információ. 

A Canvas 9 elemének angol és magyar jelentése

Angol kifejezésMagyar jelentés
Value PropositionÉrtékajánlat
Customer SegmentsÜgyfelek, Vevők
ChannelsCsatornák 
Customer RelationshipÜgyfélkapcsolat
Revenue StreamsBevétel
Cost StructureKöltség
Key ActivitiesTevékenységek
Key ResourcesErőforrások
Key Partners Partnerek 

Business model canvas készítése és kitöltésének a sorrendje

A business model canvas kitöltési sorrendje az alábbi módon javasolt:

A business model canvas kitöltési sorrendjével fontos az értékajánlattal, értékadással kezdeni
  1. Milyen problémáját, vagy szükségét oldja meg a vásárlónak a termék, szolgáltatás? Value Proposition – Értékajánlat

Ha erre nem tudsz válaszolni, akkor lehet más vállalkozásba, projektbe kell kezdened! Sokan megoldásokat keresnek jelenlegi problémáikhoz, és szeretnének módot találni életük megkönnyítésére.

Mi az értékajánlat? Hogyan teremtesz számára értéket?

  1. Kik a vevőid? Customer Segments – Ügyfelek, vevők

Hol lakik, hány éves, mit dolgozik… végtelen a lehetőségek tárháza.

  1. Hogyan éred el őket? Channels – Csatornák

Online? Offline? Hol érhető el a legjobban a célközönség? Hol érnek el téged?

  1. Hogyan lesz, majd tartod meg+bővíted az ügyfélkapcsolati rendszered? Customer Relationship – Ügyfélkapcsolat

Személyes? Tovább ajánlanak?

  1. Hogyan csinálsz pénzt? Mennyit fizet a vevő? Revenue Streams  – Bevétel

A probléma megoldásával (Value Proposition – Értékajánlat) a vevők részére (Customer Segments – Ügyfelek, vevők) Hogyan lesz abból bevételed?

Havonta fizet? Egyszer?

  1. Mi az a tőke ami kell hozzá hogy működjön? Key Resources- Erőforrások

Pénz, gépek, szellemi tulajdon megvétele, nagyszerű kollégák?

  1. Kik a fő partnereid és a beszállítóid? Partners – Partnerek

Miben és mikor segítenek?

  1. Milyen fő tevékenységet űzöl, hogy működjön? Key Activities – Tevékenységek

Mely tevékenységek a legfontosabbak a disztribúciós csatornáidhoz, az ügyfélkapcsolatokhoz, az értékadáshoz?

  1. Cost Structure – Költségek

Mi a legköltségesebb? Mi a fix költség? 

Remélem már tudod, hogy milyen problémáját oldod meg valakinek.

Amikor új irányt vesz a projekt, az elképzelés, azaz PIVOT van

Sokszor van úgy, hogy amit elsőre elképzelünk, az nem úgy alakul a való életben.

Ilyenkor mit tehetnénk?! Módosítunk a terven.

Startupok esetében közismert fogalom a pivot. Ha a business model canvas 9 eleme közül egyet is módosítani kell, akkor pivotról beszélünk.

Ez a módosítás lehet az értékajánlat megváltoztatása. Vagy akár egy új célcsoport kiszolgálása is. Ha pedig a bevételi modell során mondjuk átállunk az egyszeri fix díjas bevételi modellről a havidíjas árazásra, akkor bevételi modell pivotról beszélhetünk.

NE FÉLJ MEGVÁLTOZTATNI A TERVED! ÜLJ ÚJRA NEKI! Sok vállalkozást ez mentett meg, vagy egy új célcsoportot találtak. 

The lean startup Eric Riestől kötelező olvasmány startuppereknek és vállalkozóknak is. Sok példát említ a könyv, hogy milyen esetben szükséges módosítás egy vállalkozás fennmaradásához és növekedési pályára lépéséhez. 

Milyen canvasok vannak egyáltalán?

  • Business model canvas
  • Lean canvas 
  • Value proposition canvas

A business model canvas “creatice commons license” alatt nyilvános, így azt sokan, sokféle módon fejlesztették tovább. Azonban jobb, ha azt használod ami már működik, így az energiádat is eredményesebben tudod szabályozni!

Nézzük meg a Value proposition canvast, mert az tud nagyot lendíteni még az üzleti modelleden! 

Van egy harmadik, a Value Proposition Canvas nevű vászon.
Ez egy külön bejegyzést megérne, azonban a lényegét itt összefoglalom. 

A Value Proposition Canvas jelentése leginkább úgy fordítható, hogy értékteremtő összeegyeztető modell (nem találtam rá jobb fordítást), amely elősegíti a kínálat értékjavaslatának hozzáigazítását az ügyfél értékeihez és igényeihez, hogy ez jobban illeszkedjen a piachoz.  A lényege, hogy minél több elemnek egyeznie kell mindkét oldalon. 

Figyelembe kell venni, hogy mit akar valójában  az ügyfél, majd meg kell tervezni az eladni kívánt értékjavaslatot!

Ha elkezded kitölteni, kezdd az ügyfél oldallal!

 A value propostion canvas lényege, hogy mindkét oldalnak találkoznia kell.

Itt tudod letölteni angolul ezt a canvast.

Amikor először láttam, nem értettem meg, de idővel rájöttem milyen nagy haszon a kitöltése, a business canvason felül, mert így a te értékajánlatod és a vevő igényei is találkoznak. Ha nem, akkor kezdd újra az ötleted!

Value Proposition – ÉrtékajánlatCustomer Segments – Ügyfelek, vevők
Product and services – Termékek és szolgáltatásokTartalmazza az ügyfeleknek kínált termékek és szolgáltatások listáját, amelyek segítenek nekik funkcionális, társadalmi vagy érzelmi munkájuk elvégzésében.Customer Jobs – Ügyfél munkáiLeírja azokat a fontos kérdéseket, amelyeket ügyfeleid megpróbálnak megoldani életük során.
Pain relievers –  FájdalomcsillapítókA fájdalomcsillapítók megválaszolják azt a kérdést, hogy a termék vagy szolgáltatás hogyan enyhíti az ügyfelek fájdalmait a munka elvégzése előtt, alatt és /vagy után.
Pains – Vevői fájdalmakA fájdalmak belső és külső tényezők, amelyek nehézségeket okoznak az ügyfelek útjában, amikor a munkát megkapják.
Gain creator – Nyereség létrehozókEzek kifejezetten meghatározzák, hogy a  termék, vagy szolgáltatás hogyan hoz létre vevői nyereséget.Gains – Vevői nyereségEz a pozitív eredmények és elégedettség formájában felmerülő előnyöket és nyereségeket tartalmazza, amelyeket az ügyfelek igényelnek.

Használd a business model canvast sokszor, és ne félj a frissítéstől!


Timeboxing technika – az idő legyen veled!

Olvasási idő 2 perc

Kevés az időd? Nem végzel időben a feladatokkal? Mindig mindent tökéletesre akarsz elkészíteni? Akkor a timeboxing módszert neked találták ki. 

Mi is az a timeboxing?

Ezzel a módszerrel időben fogod elvégezni a feladatokat, mert a lényege, hogy mindig egy előre meghatározott időn belül kell véghezvinni azokat.

Ha lejárt az időd, akkor kénytelen vagy abbahagyni az adott munkát, és eldönteni, hogy elérted-e a célodat.
Ezt a módszert bármire használhatod.

Például:

  • Státuszriport elkészítésére, 25 percet adsz magadnak, 9:00-kor nekiállsz, 9:25-kor végzel vele. Pikk-pakk, sima ügy.
  • Pl. én blog írására 50 percet szánok. 17:00-kor kezdek, 17:50 kor végzek.
  • Vagy reggeli edzésre belősz 30 percet.

Miért hasznos ez a módszer?

Volt, hogy halogatva álltál neki bárminek? Cyril Northcote Parkinson írt egy esszét, amiben a fő teóriája szerint „a munkavégzést mindig addig húzzák, amíg ki nem töltik az elvégzendő feladat rendelkezésére álló időt”.

Ha van időd, és ráérsz, akkor nem olyan intenzitással foglalkozol vele, mint ahogy kellene. Ha időhöz vagy kötve, akkor végzel a feladattal. Ismerős, hogy mindig a leadási határidőre készülsz el?

Természetesen nem lehet folyton nyomás alatt dolgozni, és a határidőket rövidíteni, mert ott már a mennyiség a minőség rovására megy, de idővel meg lehet tapasztalni, hogy egy-egy feladatra mennyit érdemes szánni.

Timeboxing vs time blocking

Timeboxing technika esetén meghúzhatod egyes feladatoknál, hogy mennyi időre gondoltál. Ha lejárt, akkor nyugtázod, hogy végeztél a teendővel – ami minőségi is. 

Time blocking esetén pedig a naptáradban rögzítesz időpontot, mert attól félsz, hogy nem lesz rá időd. Például minden nap az ebédidőt. Annak tutira megvan a fix ideje.

Hogyan alkalmazd a timeboxing módszert?

A feladatot határozd meg  SMART módon!

  • Specific – Specifikus, konkrét
  • Measurable – Mérhető
  • Achievable – Akcióorientált, elérhető
  • Relevant – Reális, releváns
  • Time-bound – Terminizált, határidőhöz kötött

Bónusz tipp:

Nekem ami még bevált, hogy le is írom a füzetembe, amikor nekiállok, hogy mennyi idő van az adott feladatra. Ezzel is tudatosítom önmagam felé. Közben nézem az órát, hogy hogyan haladok.

Összefoglalás

Ha még többet szeretnél megtudni a módszerről, hogy milyen projektmenedzsment technikákban használják, akkor olvass utána az agilis módszertannak!

Diplomaosztóra milyen ajándék illik?

Olvasási idő 2 perc

Beírtam google-be, hogy diplomaosztó ajándék. Hát olyanokat hozott ki – a sok mellett, amikre nagyjából gondoltam -, mint karóra, nyaklánc, toll dísztokban, névjegykártyatartó, karkötő és ami költségesebb: mobil, autó stb…

A bejegyzésben kategorizáltam a lehetséges ajándékokat diplamosztóra.

Ha valaki végez, akkor úgy mondván megtörténik az utolsó nagy találkozója az egyetemi barátokkal. Egy fejezet lezárul, egy új pedig megnyílik. 

Sokan mondják, hogy egyáltalán nem várnak semmit. Persze az ajándék függ attól, hogy valaki mennyire közeli vagy távoli rokon. Egy szál virágot azért legalább szoktak adni.
A hölgyek általában ragaszkodnak azokhoz a tárgyakhoz, amelyekhez érzelmeket is társítanak.

Olcsó, humoros ajándék ballagásra, diplomaosztóra

  • Névre szóló ital, akár Tokaji Aszú – sokáig megőrizhető
    • “Ezt a palackot XY egészségére, tiszteletére, ballagásának emlékére” /és a dátum/
  • Nutellás vagy csokis bödön
  • Humoros köszöntő ebéd közben a szülőktől
  • Karaoke a családdal
  • Plüssmaci talárral (egyetemistáknak)

Olcsó és hasznos ajándékok kifejezetten diplomaosztóra

  • Szakkönyv – Add ajándékba Az ijfú projekttitán című könyvet, amit kedvezményesen tudsz megvásárolni az oldalon! Kiváló ajándék pályakezdőknek. Kattints ide és vásárold meg most!
  • Egyedi névjegykártya, hogy állásinterjún vagy állásbörzén ki tudjon tűnni
  • Egy szakértőhöz, tanácsadóhoz való ajándék, akivel együtt át lehet nézni az önéletrajzot, és aki segít megírni a motivációs levelet

Jó, de nem biztos, hogy emlékezetes ajándék

  • Szakácskönyv, ha valaki szeret főzni – nőknek
  • Parfüm, testápoló csomag – nőknek
  • Gravírozott toll – férfiaknak
  • Irattáska – biztos hogy a szakmájában helyezkedik el?
  • Óra – nem lehetsz 100%-ig biztos a stílusában 

Élmény alapú ajándék diplomaosztóra 

  • Ajándék élménykupon X ideig felhasználható pl: Paintball, VR játékbelépő, tesztvezetés
  • Egyedi kupon barátoktól, ami 1 éven belül felhasználandó. Pl: közös sörözés, segítség költözéshez
  • Ajándékkupon bútoráruházhoz, ha valaki új lakásba költözik, pl: IKEA, Jysk

Drága és hasznos vs. drága és elavult 

LinkedInen megkérdezték, hogy ki minek örült volna ballagáskor. Sokan azt mondták, hogy így utólag egy utazásnak örültek volna a legjobban. Egy utazás Ázsiába, vagy bármilyen más országba, ami körülbelül három hónapig tart. Egyébként az ázsiai árak szinte megegyezőek a magyarral, lehet hostelben aludni napi 3000 Ft-ért. A repülőjegy jócskán drágább ajándék diplomaosztóra. Sajnos Magyarországon nem mindenki teheti meg, de ha elmegy önkénteskedni, akkor már nem olyan költséges, hiszen csak a jegyre és a biztosításra kell költeni. És ez miért éri meg?

Mert új helyen lesz, új országban, új embereket ismerhet meg, valamint új és maradandó tapasztalatokat szerezhet. Na és persze nagyfokú önállósodást!

Végül már csak a drága és elavult kütyük maradnak, amik az újdonság varázsával még hatnak, de mi lesz később?! Kilép a nagyvilágba, kap egy autót, de ki tartja fenn? Akkor már inkább a repjegy és a biztosítás. Az utazás sokkal többet ad a léleknek, mint bármilyen használati cikk. Én is egy nagy utazásom alatt írtam Az ifjú projekttitán könyvemet! 

Kövess minket Facebookon

2,761RajongókTetszik

Projekttudástár véletlenszerűen