A word önéletrajz minta előnyei 5 pontban

Olvasási idő 2 perc

A word önéletrajz minta segítséget nyújthat Neked egy olyan dokumentum létrehozásában, amely odavonzza a HR szakember figyelmét, függetlenül attól, hogy az első önéletrajzodat írod-e, vagy sem.

Lejjebb kidolgozott, ingyenesen letölthető word önéletrajz mintához irányítunk.

1. Nincs szükség tapasztalatra

Na de nem a munkatapasztalatra értem – bár a pályakezdők kivételek -, hanem arra, hogy egy mintával nem számít a rutin az önéletrajzírásban. Ugyanolyan jót alkothatsz, mint egy tapasztalt pályázó.

Bajban voltál eddig, hogy hol is kezdjed? Egy word önéletrajz mintával már nem kell az üres dokumentumot nézned, sem azon agyalnod, hogy milyen fejlécet használj, hova tegyél új bekezdést, használj-e felsorolási pontokat…

A wordben található önéletrajz mintával egy halom munkát átugorhatsz, és csak magadra kell szabnod az adatokat. Ha meg mégsem vagy elégedett az alapelrendezéssel, akkor módosíthatod azt, hogy az jobban megfeleljen igényeidnek.

2. Magadra szögezheted a figyelmet

Tudtad, hogy nagyjából 5-6 másodperc alatt futják át az önéletrajzokat, és az alapján döntenek, hogy mennek tovább vagy alaposabban megnézik?! Ez a néhány másodperc döntő jelentőségű rád nézve. Ezért van szükség egy jól tagolt, egyoldalas (max 2), ütős önéletrajzra, hisz senkinek nincs kedve oldalakat “végignyálazni”. Egy ilyen formátumban lehetsz igazán egyedi. 

3. Ihletet ad

A minőségi sablonok ötletet adnak a kulcsfontosságú pontokról és kifejezésekről, melyeket érdemes használni.  Segít emlékezni olyan fontos részletekre, amelyeknek az önéletrajzban ajánlottan szerepelnie kell. 

4. Tudsz összpontosítani a tartalomra

Ha már nem aggódsz a formázás miatt – hisz adott egy design -, megengedheted, hogy elméd a kreatív folyamatokra fókuszáljon. Koncentrálhatsz a tartalomra anélkül, hogy minden zavaró részlet akadályozna.

5. Időt spórolsz meg vele

A word önéletrajz mintával sokkal gyorsabban és könnyebben összehozol egy minőségi önéletrajzot, mintha semmi sem lenne a kezedben, így eredményesebben felhasználhatod a megmaradt időt.

A word önéletrajz minta azért is jó, mert ha te szerkeszted, akkor könnyű módosítani, nem úgy mint sokszor az online szerkesztők esetében, amik csak PDF formátumban engedik letölteni a dokumentumot.

Ajánljuk figyelmedbe az önéletrajz mintánkat.

Kattins ide vagy a képre, és mutatjuk a mintát:

Egyoldalas szakmai önéletrajz minta könnyen kitölthető oldalsávval ellátva

Milyen egy jó amerikai típusú önéletrajz?

Olvasási idő 2 perc

Égetően szükség van egy olyan önéletrajzi formára, ami 5 másodperc alatt átlátható. Az amerikai típusú önéletrajz pontosan ilyen! Ma egy HR-es sem mondaná, hogy az önéletrajzban a célkitűzések szükségtelenek. Azt már tudod, hogy milyen nagy szerepe van a készségek és képességek feltüntetésének, de hogy igazán meggyőzd a munkaadókat, egy célkitűzés nagyot dob az önéletrajzodon. Tudni fogják, hogy mit akarsz tenni, és hogy rendelkezel-e a munka elvégzéséhez szükséges készségekkel.

Az amerikai típusú önéletrajz kulcspontja: a célkitűzés

Először is a célkitűzés egy rövid, célzott kijelentés, amely egyértelműen körvonalazza karriered irányát, miközben egyidejűleg úgy pozícionál téged, mint aki tökéletesen passzol a munkáltató számára. 

Ha egy ilyen cél szerepel az önéletrajzodban, fontos, hogy testreszabd  a kívánt pozíció érdekében! Minél konkrétabb vagy, annál nagyobb az esélye, hogy felfigyelnek rád. Hasznos minden új pályázatra új célt írni.

A célkitűzés kidolgozásakor a konkrét készségekre és tapasztalatokra kell összpontosítanod, amelyek közvetlenül kapcsolódnak a munkához. Csak azokat a célokat kell közölni, amelyek a vállalaton belül megvalósíthatók.

A célkitűzés egyik veszélye az, hogy túl sokat koncentrálhat arra, amit karriered során kívánsz elérni, és nem eléggé arra, hogy hogyan fogsz hozzáadott értéket nyújtani a vállalatnak. 

Mielőtt nekiállsz, nézz utána dolgoknak!

Jelentkezés előtt meg kell értened a vállalat értékeit és alapvető kompetenciáit. Elemezd a munkaköri leírás legfontosabb felelősségeit, és illessz be kulcsszavakat valamint kifejezéseket a munkatapasztalatba, majd a kísérőlevélbe annak igazolására, hogy Te tökéletesen megfelelsz a beosztásnak.

Így épül fel az amerikai típusú önéletrajz 

Amit ebben a részben olvashatsz, azt itt tudod megvizsgálni a mintákban. 

A legelején egyértelműen a szükséges adatok legyenek! 

NÉV; telefonszám, e-mail, és esetleg egy településnév, de az sem fontos ,és hidd el, nem kíváncsiak az utca és házszámra, hagyd ki belőle! 

Még valami: még mai is találkozunk olyan e-mail címekkel, ami egyáltalán nem professzionális. Például ilyen címmel ne is jelentkezz: x_y91@gmail.com!

Ezt kövesse a célkitűzés, amiből rájönnek, hogy Te vagy a hasznos jelölt a számukra. 

Ezután a kiemelt szakmai eredményeket, erősségeket tartalmazza az amerikai típusú önéletrajz. Kerüld a sablonos készségek és képességek felsorolását! Ha mégis beleírnád, akkor támaszd alá azt. Ide sikeresen megvalósult dolgokat kell írni, és amiben jó vagy. Lásd a mintában! 

Majd jöhetnek a munkatapasztalatok felsorolása, mondhatni a rutin meg az évek…  Ezt időben visszafelé tedd meg. Írd le a pozíciót, a cég nevét, a dátumot hozzá, és RÖVIDEN, hogy milyen feladatokat láttál el!

A végére jöhet a tanulmányok és az egyéb! Elegendő leírni a főiskola/egyetem nevét, és hogy mit végeztél. Felesleges felsorolni az általános és középiskolát.

Az egyébhez tartoznak a nyelvtudáshoz, programokhoz kapcsolódó ismeretek, jogosítvány feltüntetése, esetleg még a hobbi.

Ha érdekel a minta, akkor kattints ide!

Egyoldalas szakmai önéletrajz minta könnyen kitölthető oldalsávval ellátva

MVP jelentése – gyors megoldások a tökéletesek helyett

Olvasási idő 3 perc

Az MVP jelentése: a leggyorsabban elkészíthető első üzemképes prototípus. Azaz a termék, szolgáltatás csak a legszükségesebb funkciókkal rendelkezik az indulásnál. Cél a visszajelzések és tapasztalatok gyűjtése. Az MVP kifejezést gyakran használják Eric Ries Lean Startup módszerével összefüggésben (Ries, 2018).

Nézd meg a bejegyzésben, hogy a Startup ökoszisztémán kívül hol vetheted be ezt a módszert, és mire érdemes figyelned!

Pontosítsuk az MVP-t!

MVP esetén sokan a Startupokkal asszociálnak, de tévúton járnak.
Startupnak az nevezhető, ami gyorsan skálázható, azaz növelhető.
MVP pedig bárhol, bármilyen termék, szolgáltatás lehet.

Az MVP azt a célt lőtte be, mellyel gyorsan lehet elkészíteni és szállítani a terméket a felhasználóknak, amit már kezelésbe is vehetnek. Tehát a termék működőképes és visszajelzést tudnak adni róla, hogy hogyan, milyen irányba fejlődjön.

MVP jelentése, avagy a kész jobb, mint a tökéletes?

Minimum = kezdetleges, létezik és kézzelfogható, bemutatható.
Viable = van létjogosultsága, és kell is, szükség van rá.
Product = termék, azaz valamit el tudsz adni, legyen fizikai termék vagy szolgáltatás.

A piacra lépés irgalmatlan gyorsan megtörténhet, még egy félkész termék esetén is.

MVP pro és kontra 

A valamennyire életképes termék lehetővé teszi a korai piacra lépést, de további költségeket von maga után a fejlesztéshez.

  • Az erősen versenyző piacokon a piacra dobás (Time-to-Market) a termékfejlesztésben döntő versenyelőny, ha Te vagy az első, aki először kijön a termékkel.
  • Az MVP termékek nyerhetnek a piacra lépési versenyben, ám ott lesznek a teljes termék továbbfejlesztésével járó magas költségek.
  • Az induló vállalkozásoknak az MVP azt jelenti, hogy minimalizálják a kockázatot, és szélsebesen piacra lépnek. Az érett cégek simán segítségül hívják tapasztalataikat, meg a kockázatértékelést is a korai vagy későbbi fejlesztésekhez, na de ezzel szemben egy kis cég, Startup esetén a háttértudás, tapasztalat hiányozhat.
  • Adatok segítségével meghatározható az MVP funkcióinak azon köre, mellyel rövid idő alatt optimális lesz a piacra lépés, a többletköltségek elkerülése mellett.
  • A későbbi, teljes termékfejlesztés költségei és ideje jelentősen magasabbak, mint a kezdeti. A funkciók későbbi hozzáadása mindig jelentős, további erőfeszítéseket jelent.

Figyeld, teszteld, kérdezd a piacod!

Találd meg a szent grált!
Azaz leendő vásárlóid fájdalompontját!

Végezz piackutatást – remélhetőleg tényleg el is végzed -, amiben kiderül, hogy a termékedre, szolgáltatásodra szükség van-e!

De hol, hogyan tudod megtenni, ha még nincs is ügyfeled? Kérdezheted magadban.

  • Fórumokat nézel, ahol egy termék, szolgáltatás plusz igényeiről, hibáiról írnak.
  • Visszajelzéseket, értékeléseket olvasol termékekről, amiben a hibákról írnak, tehát mi lehetne jobb, mi hiányzik belőle…
  • Pályatársakat (konkurenciát) keresel, megnézed mit árulnak – Benchmark.
  • Készítesz egy rövid, de lényegre törő kérdőívet, kiposztolod csoportokban.
  • Megnézel crowdfunding oldalakat, azaz közösségi finanszírozás oldalakat, hogy mások miket találnak ki.
  • Startupok gyűjtőoldalát is keresed, nagyon jó ötleteket meríthetsz, hogy mások mire kaptak pénzt, tudsz inspirálódni…

Ezekről a helyekről remélhetőleg visszajelzést fogsz kapni. Nehéz az elején, de meg kell csinálni, nincs mese!

Ha nincs meg a piacod fájdalompontja, nincs meg a piaci validálás sem, azaz hogy van-e egyáltalán arra a termékre szükség, lesz-e kereslet. Ilyen esetben rendkívül nagy valószínűséggel lesz életképtelen amit kitaláltál, és csak égetni fogod a pénzt, meg az idődet. Tényleg szükség van arra, amit kiötlöttél? 

Az MVP termék készítési lépései

  1. Célcsoport meghatározása, piackutatás
  2. Igények megértése
  3. Értékajánlat adása, kidolgozása
  4. Prototípus létrehozása
  5. Launch, azaz a bevezetés és tesztelés

A bevezetés után a visszajelzések begyűjtése a legfontosabb, méghozzá már valós felhasználóktól. Ez kijelöli a továbbhaladás irányát, hogy hogyan és miként fejleszd a terméket.
Ekkor jön szóba az iteráció, azaz mindig lépésenként, folyamatosan közelíteni meg a végső terméket.

Ugye ismerős, hogy minden projekt eleje egy MVP, amivel elkezditek a munkát?!

MVP példák

Nézzünk pár MVP példát, nem Startup szemszögből:

  • Csak orvosoknak készítesz marketing szolgáltatást. Csinálsz egy egyoldalas weboldalt, meghirdeted. Leírod szépen színesen a szolgáltatásodat és meghirdeted.
  • Kevés a könyvelő? Te nem értesz a könyveléshez? Nem gond. Weboldal, és szerzel magad mellé könyvelőket, akik profik. 
  • Kitalálsz egy programot, elkezded fejleszteni minimális funkcióval, de ezt folyamatosan. Nyilván nem lesz még tökéletes, de a korai felhasználókat nem fogja zavarni. 
  • Blogból könyvet írsz, vagy webinárokból összeraksz egy online oktatási csomagot, és ezt fejleszted időről-időre.

Most már tudod miről szól az MVP

Vagyis, hogy ezt hogyan kell összerakni, bár működőképessé tenni az már egy másik történet.

Fontos, hogy legyen egy olyan segítőd, aki már felépített egy vállalkozást, tehát kellő tapasztalattal rendelkezik.

Ha jó az ötleted és működik is, akkor legalább egy befektető felkarol, ha nincs elég tőkéd belevágni. Erről is lehetne írni egy hosszabb bejegyzést…

Ha érdekel a téma, kérdezz bátran!

A 6+1 leggyakoribb személyiségteszt

Olvasási idő 3 perc

Már szinte biztos, hogy Te is találkoztál valamilyen személyiségteszttel a neten. Viszont hagynak maguk után némi kivetnivalót, hiszen jogilag nem mindegyik nevezhető tisztának, azaz nem validálták Magyarországon. Ennek ellenére bőven használják. Szóval van itt pro és kontra. A nem hivatalos tesztek akár rosszul is mérhetnek, hisz nem elég csak lefordítani egy külföldi tesztet, ebben bőven több szakmai követelmény rejlik. Egy rosszul alkalmazott teszt pedig a Te esélyeidet is ronthatja az állásinterjún, hiszen a rólad kapott következtetések is fals eredményt mutathatnak.

De mellette szólva, vannak itt jogilag kristálytiszta, validált tesztek is. Ha felmerült benned, hogy hogyan lehetne előre felkészülni egy tesztre, akkor le kell, hogy lombozzalak, mert sehogy. Ráadásul egy cég sem kötelezhetne rá, hiszen a tesztek a privát kérdésekre is kitérnek, és mélyre ásnak. Ha nem szeretnéd kiteregetni dolgaidat, vissza is utasíthatod

És visszatérve a mellette szóló részhez, azért az előnyei közé tartozik a teszteknek, hogy a munkaadó megismeri erősségeidet, ami jóval megkönnyíti a felvételi döntést. 

Nézzük azt a 6+1 gyakori személyiségtesztet! 

1. DISC teszt

A DISC modell azt mondja, hogy mindenki 4 viselkedési stílusba kategorizálható. A stílusok mindenkiben fellelhetők, de eltérő mértékben. Kimondott vezetői kompetenciát nem mér. Ha egy ilyet töltesz, akkor 2 tengely mentén kerülhetsz egy kategóriába (extra-vagy intraverzió; kapcsolat- vagy feladatorientáltság).

Kategóriák:

  • D= domináns (dominance/
  • I= befolyásoló /influence/
  • S= stabil /steadiness/ 
  • C= szabálykövető /conscientious/ 

A teszt során el kell döntened, hogy mely viselkedéscsoportok igazak rád (pl.: kedves, udvarias; meggyőző stb.) Szöveges és grafikus ábra születik eredményként. A természetes stílust mutatja be (természetes viselkedésed), illetve a felvett stílust (ahogy reagálsz a környezetedre).

Olvass többet a DISC-ről itt.

2. Enneagram 

Az enneagram egy személyiségleíró rendszer, amely kilenc különféle típusból áll. Van egy meghatározó típus ahova tartozol, de előfordul, hogy más területhez tartozó vonások is vannak személyiségedben.

A 9 karaktertípus: maximalista, segítő, eredményes, individualista, vizsgálódó, szövetséges, kalandozó, kihívó, béketeremtő. 

Különféle állításpárok közül választhatsz, amelyik leginkább jellemző rád. (Pl.: “Gyakran érzem szükségességét annak, hogy tökéletesen teljesítsek.”)

A teszt kissé spirituális jellegű, nem annyira tudományos.
Több információ itt található.

3. HOGAN teszt

Robert Hogan dolgozta ki, mely a személyiséget térképezi fel, amely előre jelzi a személy várható teljesítményét is. 7 skála szerint mutatja be, hogy hogyan viselkednek az emberek.

  • Önszabályozás (önértékelés, magabiztosság, nyomás alatti “hidegvér”)
  • Ambíció (versengés, törekvések, vezetői ambíciók) 
  • Társaságkedvelés (extraverzió, szociális interakciók igénye)
  • Személyközi érzékenység (empátia, tapintat, kapcsolatok megtartásának képessége)
  • Szisztematikus (önfegyelem, felelősségvállalás, precizitás) 
  • Kíváncsiság (fantázia, kreativitás, érdeklődés)
  • Tanuláshoz való viszony (oktatás minősítése, teljesítményorientáció)

Több információt itt találsz.

4. Myers-Briggs típusindikátorok (MBTI)

A Jung általi személyiségtípusokat határozza meg, több évtizedes háttérrel. Az önértékelés során igen-nem válaszok adhatók. (Pl. “Próbálod elkerülni a kötelezettségeket.”) 4 dimenziója van:

  • Extraverzió (E) – Introverzió (I): a személy külvilághoz való viszonyulását és energiaforrását mutatja
  • Érzékelés (S) – Intuíció (N): a személy információgyűjtését és észlelésének jellemzőit határozza meg 
  • Gondolkodás (T) – Érzés (F): a döntéshozatal módját tárja fel 
  • Megítélés (J) – Észlelés (P): a személy életvitelét, életstílusát jelzi

5. Minnesota többtényezős személyiségleltár (MMPI)

Világszinten rendkívül elterjedt klinikai pszichológiai teszt. Skálái a következőkről adnak számot: depresszió, hipochondria, pszichopatikus deviancia, vagy hisztéria stb. Ezekből a kulcsszavakból már érezhető, hogy a deviáns viselkedést méri. Elég furcsa lenne egy munkaerő-kiválasztási folyamat során előhozakodni vele. 

Mérési területek: pszichológiai, pszichiátriai és kriminálpszichológiai igazságügyi szakértői foglalkozás; fogvatartottak vagy drogrehabilitációs program résztvevőinek tesztelése, pályaválasztás esetén; általános orvosi betegek tesztelése; pár-és családterápia. 

Példaállítások:  “ Időnként legszívesebben összetörnék valamit.”

                         “Néha arra gondolok, hogy nem vagyok jó ember.”

6. Eysenck-féle személyiség-kérdőív

Eysenck szerint van 2 szupervonás, amely alapjaiban határozza meg személyiségünket:

  • Extraverió – Introverzió: a dimenzió tulajdonságai a nyitottságtól a zárkózottság felé tartanak. Ha többségében igen a válasz, akkor az extraverzió felé billen a mérleg.
  • Érzelmi labilitás – stabilitás: a kiegyensúlyozottság és kiegyensúlyozatlanság skálája. Az igen válaszok az érzelmi labilitás felé lavíroznak. 

+1 Captain teszt

A Captain egy munkaattitűd teszt, amely nem a pályázó mélylélektanára fókuszál, hanem adott témákhoz viszonyított hozzáállását méri. A Captain 38 faktort vizsgál, az attitűdöket pedig tízes skálán tárja fel – így szolgáltat egy árnyalt személyiségrajzot.

A teszt feltérképezi a fejlődési területeidet, például  mennyire rendelkezel különféle képességekkel /eladói potenciál, műszaki érdeklődés, vezetői képesség, munkatársi kapcsolatok, döntésképesség stb./, továbbá melyek azok, amin lehet és érdemes is javítanod, akár egy továbbképzéssel. 

A kitöltés során 183 kijelentéspárral találkozol. Pl.: 
A Szeretem az olyan munkát, amely pontosságot és koncentrációt követel.
B Rá tudok venni másokat, hogy azt tegyék, amit én akarok.

10 legtöbbször elkövetett projekthiba és a megoldások

Olvasási idő 4 perc

1. Rosszul kezelt elvárások 

Egy projektben nagyon könnyű azt gondolni, hogy a csapatod, vagy ügyfeleid pontosan tudják, hogy mit kell szállítani, és mikor lesznek kézbesítve. Elkészül az ajánlat, elfogadja a megrendelő, az ajánlat készítője pedig örül. Egy projektvezetőnek kerül átadásra a projekt – cégen belül -, aki viszont nem volt benne az elejétől. Kis csapatod végezte a megvalósíthatósági tanulmányt, és nem volt idő belemenni a részletekbe?

A dokumentumok és projekttervek kidolgozására sajnos nem mindig jut elég idő, amelyekkel kommunikálhatjuk ezeket a dolgokat. Vannak olyan projektvezetők is, akik úgy gondolják, hogy ez csak saláta.
Ha azt szeretnéd, hogy mindenki ugyanazt értse, akkor kommunikálj, vitassátok meg már a projekt elején, hogy ki mit ért, és mit vár el!
Ez segít az elvárások megértésében, és ezt folyamatosan fenn kell tartania. Ha állandó, nyílt párbeszédet folytatsz a projektben, akkor nem érhet meglepetés.

2. Nem megfelelő kommunikáció csapaton belül

A projekt hibái között sokszor felmerül, hogy kevés, illetve nem elég jó minőségű a kommunikáció a csapatban. Ha félreértés történik, mindenki ujjal mutogat és hibáztatja egymást. Ismerős?

Egy projekt nagy része kommunikációból áll, ezért időt kell rá szakítani. Fontosak a jól megírt jegyzetek, jegyzőkönyvek, és hogy ki mikorra, mit szállít.
Lényeges, hogy nemcsak szóban, hanem akár egy egyszerűen elkészíthető képernyőfotón is megmutasd, mit akarsz valójában. 

3. Időterv nem egyeztetése másokkal

Rémlik az alábbi történet?
Itt egy forgatókönyv, amely túl gyakran fordul elő: a projektmenedzser létrehoz egy ütemtervet, megosztja azt az ügyféllel, majd megállapodnak.

A csapat később látja csak ezt az ütemtervet. Mindenki dühös és stresszes.

Miért is? Mert hiányzott a csapattal a kommunikáció.
Hasznos előre elkészíteni az ütemtervet, elsőként megosztani a csapattal, és csak utána kommunikálni az ügyfél felé.
Egy előre elkészített, könnyen módosítható Gantt diagramban az ütemterv módosítás nagyon egyszerűen elvégezhető. Miután a csapat megegyezett, lehet az ügyfél felé kommunikálni. Ezt a Gantt diagramot megosztom veled ebben a bejegyzésben.

4. Ezt most csináljuk meg gyorsan

Halad a projekt, de módosítani kellene, mert az ügyfél még szeretne valamit. Ilyenkor minden eldobásra kerül, és az lesz megvalósítva. Persze más meg azt várja, hogy haladjunk mindkét munkával. És itt jön a varázsmondat, amit bármikor bevethetsz: Megoldjuk, de akkor mit ne csináljunk helyette?!

5. Csak egyvalaki dönt

A projektvezetőknek meg kell hallgatnia a csapat javaslatát! Amikor figyelmen kívül hagyja a csapatát és elriasztja őket attól, hogy megosszák ötleteiket és javaslataikat, mert úgy gondolja, hogy sokkal jobban tud mindent, akkor a csapattagok általában hallgatnak, és motiválatlanok lesznek.
Hallottad már a servant leader jelentését? Támogató vezető, aki a beosztottjait segíti, megbízik bennük, és csak felügyeli a döntéseket. Nem irányítja őket.

Kommunikálni kell mindenféle javaslatot! A projektvezető sem mindentudó. A csapata segítségévél éri el a projektcélokat. A nyitott kommunikáció nagyon is fontos. Oszd meg bátran észrevételeidet, akár négyszemközt is!

6. Rossz projektindítás

Bármely projekt elindulásakor aktív projektindító megbeszélésre van szükség, hogy a csapat minden tagja tisztában legyen a projekt céljaival, valamint a szerepükkel és felelősségükkel. Erre való a kick off megbeszélés. Az első ülés során gondoskodni kell arról, hogy a tagok megértsék és megismerjék, mire számítanak tőlük.
Megint csak azt tudom mondani, hogy tisztázni kell mi a cél, mit mire kell szállítani!
A bejegyzésben mindent megtalálsz.

7. A cél hiánya. Mit is fejlesztünk?

A nem létező vagy rosszul megfogalmazott cél és tervezés bármilyen projekt sikerét befolyásolhatja. Nem érti senki, hogy mi is a projekt célja? Nem lett SMART módon megfogalmazva?

“Cél nélkül nem létezhetnénk, mert a célunk hozott létre minket. Az motivál, az irányít. A célunk határoz meg minket.” /Mátrix c. film/

Fogalmazd meg SMART modon:

  • Specific – Specifikus, konkrét
  • Measurable – Mérhető
  • Achievable – Akcióorientált, elérhető
  • Relevant – Reális, releváns
  • Time-bound – Terminizált, határidőhöz kötött

8. Több projektben való részvétel

Elkerülhetetlenül megesik, hogy néha-néha több projektben is részt veszünk.
50-50%, 30%-70% a jó arány?
Jó arány nincs, mert a koncentráció hiánya lép fel.
Mit lehet ez ellen tenni?

Talán ami jól működhet, hogy a projektek között nincs 5 percenként átugrálás, hanem napszakokra kerül a feladatok elvégzése.
Ne hagyd, hogy más kizökkentsen a feladataidból!

Nem minden sürgős, ami fontos.

9. Össze-vissza való szállítás, a visszajelzés hiánya

Fontos a gyakori szállítás, és a visszajelzés.
Elég egy rövid státuszriport adása, vagy csak képernyőfotó, egy rövid megbeszélés, hogy hol áll a projekt, akár a számítógéped mellett.
A kiszámíthatatlanság a projekt legjelentősebb problémája. Egyik fél sem szereti a bizonytalanságot.
Jó lesz? Nem lesz jó? És két hónap után nem azt kapta a megrendelő, amit elvárt.
Ezért lehet hasznos megismerned az agilis projektmenedzsmentet.

10. A kockázatkezelési vagy ellenőrzési mechanizmus hiánya

Senki nem szeret ott ülni, és végig zongorázni, hogy milyen hibák léphetnek fel a projekt során.
Bármennyire is gondosan előkészített egy projektterv, a dolgok bármikor rosszra fordulhatnak, mivel minden projekt rejt a végrehajtása során kockázatot.
A gyakorló, tapasztalt projektmenedzserek ezt jól tudják, és biztosítják a kockázatkezelési stratégiát a projekt elejétől kezdve folyamatosan a projekt végéig.
Ha van egy kérdéssor katalógus, akkor könnyen és gyorsan végig lehet menni a lehetséges felmerülő hibákon.

Ezek a 10 legtöbbször előforduló hibák. Legtöbb probléma oka a megfelelő, és elégséges kommunikáció hiánya. Ezért igyekezz mindig minőségi információt kommunikálni, a mennyiség helyett! Érdekel, hogy ezt hogyan tudod megtenni és még milyen hibákat tudsz elkerülni a projektjeid során? Sajátítsd el a projekt alapjait 154 oldalon keresztül!

Nézd meg Az ifjú projekttitán című könyvet és rendeld meg, mert segítségedre lesz minden projekt során! Kattints ide, és tekintsd meg a könyvet >>> https://www.projektallasok.hu/az-ifju-projekttitan/

Numerikus teszt a kiválasztás kapujában

Olvasási idő 2 perc

Előfordulhat, hogy már töltöttél ki egy ilyet, csak nem tudtad, hogy az épp egy numerikus gondolkodási teszt (numerical reasoning test). Bizonyos pozícióknál a kitöltése a kiválasztási folyamat része. Ez történhet online is, illetve élesben az interjún. A teszttel feltérképezik a matematikai gondolkodásmódodat, tehát jól jön, ha könnyedén mozogsz a számok és műveletek körében. 

A numerikus teszt lényege

A feladatok során boldogulnod kell az instrukciókkal (egyáltalán megérted-e őket?), ki kell szűrnöd az adatokat a grafikonokból/táblázatokból, majd felhasználni őket a megoldáshoz. A teszt az alapműveletekre épít (×,÷, +,-), emellett megjelennek matematikai fogalmak is, például arányszám, százalék stb. A pályázóknál eltérő teljesítmények születnek, mivel különbség lesz a feladatok megértésében, az információk szűrésében és a műveletek alkalmazásában. 

A numerikus teszt eredménye egy világos képet ad a munkáltatónak, hogy mennyire vagy tisztában a mennyiségi fogalmakkal, és hogyan kezeled a számszerű adatokat. Ha magas numerikus intelligenciával rendelkezel, akkor kirázod a kisujjadból a matematikai elveket, produktívan dolgozol a számokkal, és ugyanilyen módon alkalmazod a problémák megoldására. 

A numerikus teszt 2 fajtája

A vállalatok gyakran kombinálják a numerikus teszteket egy másik teszttípussal, például verbális gondolkodási tesztekkel, logikai-és szituációs gondolkodási tesztekkel. Általánosságban elmondható, hogy a numerikus tesztek két kategóriába sorolhatók: sebességteszt és teljesítményteszt.

Ami mindkettő közös vonása, hogy nyomást gyakoroljon Rád, így látható lesz, hogy mennyire jól teljesítesz.

#Sebességteszt

A sebességteszt viszonylag egyszerű, felmérik, hogy hány kérdésre tudsz helyesen válaszolni adott idő alatt. Ha végezni szeretnél vele, akkor meglehetősen iparkodnod kell.

(Megnyugtatásként mondanánk, hogy alapból úgy tervezik ezeket a teszteket, hogy a legjobb képességűek is csak kis valószínűséggel tudják megoldani az összeset.)

#Teljesítményteszt

Jóval összetettebb a fentinél. Feszegetik a kérdések nehézségi szintjét, amivel egy ember megbirkózhat. Itt bőséges az időkorlát, a teszt során növekedik a nehézségi szint.  Ezek a kérdések a meglehetősen egyértelműtől a bonyolultig terjednek. (Azért egyetlen jelölttől sem várható el az összes tökéletes megválaszolása.)

A munkáltató célja a numerikus teszt bevetésével

A szervezetek által generált vagy az érintettek által közölt numerikus adatok kritikus információforrás az eredmények eléréséhez, az előrehaladás nyomon követéséhez és az üzleti célok megvalósításához. Ezért a munkáltató nem hiába várja el, hogy képes legyél numerikus adatok gyűjtésére, értelmezésére, elemzésére és bemutatására.

A munkaadó a numerikus teszt eredményeit felhasználja annak kiértékelésére, hogy Te milyen mértékben vagy:

  • képes célravezetően azonosítani a vállalkozáshoz kapcsolódó kritikus kérdéseket, és logikus következtetéseket levonni olyan numerikus adatokból, mint például teljesítményadatok, pénzügyi eredmények és elemzési jelentések;
  • képes a teljesítmény és az előrehaladás effektív figyelemmel kísérésére numerikus mutatók, például diagramok és táblázatok alapján;
  • képes az üzleti vállalkozásokkal kapcsolatos kérdéseket diagramok és táblázatok formájában egyértelműen bemutatni és továbbítani a fő érdekeltek számára.

Mely munkakör jelentkezésekor rakhatnak elém egy numerikus tesztet?

A következő állásoknál nagyon fontos a problémamegoldó numerikus készség: pénzügyi tanácsadó, pénzügyi menedzser, adatelemző, könyvelő stb. Tehát olyan területen, ahol költségvetéssel, gazdasági mutatókkal, üzleti tervekkel, könyveléssel foglalkoznak. 

Kövess minket Facebookon

2,843RajongókTetszik

Projekttudástár véletlenszerűen