SMART célok meghatározása példával

Olvasási idő 4 perc

„Mann muss Ziele haben”. Ahogy annak idején a német vezetőm mondta, kell, hogy legyenek céljaink. Igaza is volt.

A célunkat azonban meg is kell vizsgálni, és ez a SMART, azaz okos módszerrel könnyedén megvalósítható. Garantálom, ha ez alapján vizsgálod meg céljaidat továbbá tűzöd ki őket, máris reálisabbnak és elérhetőbbnek fogod látni mindegyiket.

Nem szükséges mindig alkalmaznod, ám a nagyobb célokhoz, feladatokhoz és ötletekhez ajánlott! Meg kell találnod, hogy mikor érdemes használni! Ha már párszor alkalmaztad, utána rutinszerűen fog működni az egész.

A SMART módszer bemutatása

Neked mi az első, ha támad egy ötleted? Mert ha az, hogy azonnal nekiállsz, nem biztos, hogy célravezető lesz. Ehelyett azt tanácsolom, hogy vedd górcső alá a megvalósíthatóságát. Legyen szó bármilyen ötletről, célról. Például: új munkatársat kell bevennetek a céghez, vagy kicserélnéd otthonod kerítését, de akár egy fogyókúra előtt is érdemes.

A SMART célkitűzéssel konkretizálni lehet, hogy a cél hogyan kerül elérésre öt egyszerűn átgondolt lépésben.

Mitől SMART egy cél?

Attól, hogy a cél konkrétan, mérhetően, elérhetően, reálisan és időben behatárolva kerül meghatározásra.

A SMART célok hozzásegítenek a kitűzött cél eléréséhez egy nagyon egyszerű módon

Mit jelentenek a SMART betűszó elemei a célok esetében?

  • Specific – Specifikus, Konkrét
  • Measurable – Mérhető
  • Achievable – Akcióorientált, elérhető
  • Relevant – Reális, releváns
  • Time-bound – Terminizált, határidőhöz kötött

Példa a SMART cél meghatározására

Nézzük meg pontosabban az adott jelentéseket!

Specific – Specifikus, Konkrét

Azaz jól definiálható. Például ha egy új szolgáltatást kell megrendelned, azonban ez még nem specifikus.

Képzelj el egy személyt, jelen esetben nevezzük Avatarnak (nem a kék lény), de lehet Personanak is hívni. A marketingesek a tökéletes vevőt, célszemélyt nevezik így. Ebben az esetben, meg kell határozni, hogy kicsoda is az Avatar?!

Tehát: mi a speciális képesítése, hány éve dolgozik, mióta vezető, milyen tanulmányokat végzett, mik a céljai, hol él?! Ennek alapján meglesz az Avatar, akit keres a cég, mely lehet egy személy vagy akár szolgáltatás is. Így már konkrétan megfogható. Ami fontos, hogy mindig E/1-ben legyen megfogalmazva.

Projektvezető vagyok, 10 éves vezetői tapasztalattal a műanyag iparban. Egyetemi diplomával rendelkezem és jelenleg Győrben élek. Pályafutásom során eddig KKV cégekben dolgoztam és a jövőben is ezen a vonalon maradnék. Németül folyékonyan beszélek, ismerem a nyelv szakszavait is. Az új munkahelyemen minden hónapban X ajánlatot leadok, amiből a megrendelő X-et elfogad.

Measurable – Mérhető

Ismerősek azok a csodálatos mérőszámok a KPI-k? Na meg persze statisztikával bármit ki lehet mutatni…

Egyszer egy  projektmenedzser konferencián az egyik előadó említette, hogy ők régen százalékban adták meg a mérőszámokat, hogy mennyit fejlődjenek évente illetve mennyi új ügyfelük legyen. Csakhogy a százalékkal a következőképpen vannak az emberek: ha mondjuk egy cégnél az a cél, hogy 4 vagy 5 %-kal növeljék az ügyfélkörüket, az valójában nem megfogató a munkatársak számára. Ellenben ha az a kívánt eredmény, hogy 20 új vevőt kell szerezni a következő évben, az már megfogatóbban hangzik, továbbá a vállalatnál is mindenki megérti, és jobban tud a célra fókuszálni. Ezt már havi bontásban lehet mérni. Azonban ha valaki mégis ragaszkodik hozzá, %-ban is megadhatja a célt.

Én, mint az új projektvezető, az lesz a célom, hogy minden hónapban, X projektajánlatot leadjak, amiből legalább X-et elfogad a vevő és rendel a cégünktől.

Achievable – Akcióorientált, elérhető

A cél meghatározásánál fontos, hogy a jelenlegi vagy jövőbeli célok egyéb nem várt változások esetén is elérhetőek legyenek.

Az előző példánál maradva, ne száz ajánlatot kelljen leadni a projektvezetőnek, hanem csak tíz darabot havonta.

Relevant – Reális, releváns

Hogy egy cél megfogható és elérhető legyen, ahhoz egyben reálisnak is kell lennie. Az a cél legyen kitűzve, ami reális a cég szempontjából.

Tényleg a projektvezetőnek kell összeállítani az ajánlatokat vagy az egyik designernek? Feltételezem Te is úgy véled, hogy inkább a projektvezetőnek.

Time-boxed – Határidőhöz szabott

Az a legjobb, ha előre, maximum 12 hónapban gondolkodunk, hogy mi is a cél. Ez fel lehet bontani kissebb részekre 1,3,6 és 12 hónapos célokra. Sokszor módosulnak a célok, de legalább van, ami módosul, ami azt jelenti, hogy volt egy terv. Projektben is van sokszor change request, azaz módosítási kérelem. Olyan projekt még nem volt, ami ne módosult volna, és csak az tud, ami meg van határozva.

Az új projektvezető felvétele után az első hónap a betanulásról szól, majd a következő két hónapban ki kell küldenie 10 ajánlatot, amiből legalább 2-nek sikeresnek kell lennie. Három hónap után pedig, minden hónapban legalább 10 ajánlatott kell küldenie, amiből X feltehetően eredményes lesz.

Nézzük meg egyben a SMART céllal meghatározott új projektvezető Avatart

Projektvezető vagyok, 10 éves vezetői tapasztalattal a műanyag iparban. Egyetemi diplomám van és jelenleg Győrben élek. Pályafutásom során eddig KKV cégekben dolgoztam és a jövőben is ezen a vonalon maradnék. Németül folyékonyan beszélek, ismerem a nyelv szakszavait is.

Az új munkahelyemen minden hónapban X ajánlatot leadok, amiből a megrendelő X-et elfogad.

Az első hónapban betanulok, utána pedig két hónapon belül 10 ajánlatot kiküldök, amiből kettőt elnyer a cég. A harmadik hónap után minden hónapban 10 ajánlatot küldök ki, és minden hónapban X darab munkát elnyer a cég. Ezzel éves szinten a cégnek X millió forintos profitot hozok, és én megkapom a bónuszokat még pluszban, mivel túlteljesítettem az elvárt célokat.

A bónuszt – mint plusz csomagajánlatot -, oda lehet írni az állásajánlatba. Így már könnyen meghatározható, hogy kit és miért keres a cég.

Azonban itt még nem állt meg a tervezés. Fontos dolog az iteráció, azaz a célok finomítása és újrahangolása, amíg igazán SMART lesz.

SMART célok összefoglaló

A SMART módszer nem csodafegyver, viszont egy nagy segítség, ami jóval közelebb visz a célhoz, mivel konkretizálja azt.

Próbáld ki, és meglátod milyen hasznos lesz mind a munkádban, mind a magánéletedben egyaránt!

Csilinkó Ádám
Számos ország multinacionális projektjében vettem már részt, de az igazi szakmai és önismereti gyorsítósáv Japánban ért el, ahol 2 évig tevékenyen dolgoztam, mint projektvezető. Itt tapasztaltam meg igazán, hogy mennyire fontosak más tényezők is a módszertanok ismeretén kívül, mint mondjuk a kooperáció. Ismerj meg jobban a rólunk oldalon.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Kövess minket Facebookon!

2,876RajongókTetszik

Projekttudástár véletlenszerűen